Бібліотека матеріалів

Практичне заняття «Збери папір – врятуй дерево – збережи клімат»

Мета: нагадати учням про проблему глобальної зміни клімату, наслідками для України та нашого регіону проживання; підвести дітей до свідомих та необхідних заходів щодо існуючої проблеми клімату (особливо зменшення викидів парникових газів) через аспект переробки паперу; ознайомити учнів із статистикою стосовно глобальної зміни клімату; широко розкрити технологію та потребу переробки паперу; сприяти залученню учнів до дискусії, практичної діяльності, яка спрямована на пошуки шляхів раціонального збереження природних ресурсів (конкретно лісових та водних).

Заняття розраховане на учнів 9-10 класів

Завдання:

- розкрити технологію переробки паперу та виявити посильні методи щодо організації такої діяльності:

  • знайти шляхи раціонального збереження лісових та водних ресурсів, електроенергії;

  • практично показати як з макулатури можна зробити папір.

Організація учнів класу, налаштування на плідну роботу (1 хв)

Вправа «Доброго дня»

Інструкція. Починає вчитель. Звертаючись до сусіда по ліву сторону, з почуттям радості від зустрічі промовляє: «Доброго дня ...», виражаючи своє ставлення до нього і голосом, і жестом, і посмішкою.

Активізація пізнавальної діяльності учнів (3 хв)

Мотивація навчальної діяльності (2 хв)

Речі, які виготовлені з паперу, ми використовуємо постійно. Кожний день ми читаємо газети, журнали, книги. В школі ви вчитеся за підручниками, пишете в зошитах та малювали на спеціальному папері для малювання. Для роздруковування докладів та шкільних проектів ви берете папір для принтера. Коли у вас нежить, ви витираєте носики в паперові хусточки, а якщо проллєте чай, то витираєте стіл паперовими рушниками. Папір використовують для виробництва упаковки, одноразового посуду, наповнювача для туалету кішки, вітальних листівок, шпалер та грошових купюр. З паперу та відходів паперового виробництва виготовляють одежу, меблі та ще більше 5 000 різних видів продукції. Сьогодні ми не просто ближче познайомимося з цим «персонажем», а й дізнаємося як поєднати користь для людини та природи виробляючи цей продукт.

Повідомлення основного матеріалу(20хв)

Ми починаємо нашу подорож паперовими просторами! Щоб дізнатися про особливості виробництва паперу, ресурсами для його виготовлення, шляхами мінімальної шкоди для людства та планети, пригадаємо, а як же все починалося! (демонстрація презентації «Історія паперового виробництва»)

В 9 класі ми з вами вивчали, що папір виробляється на целюлозно-паперових заводах, де стружку з деревини піддають хімічній обробці при високих температурі та тиску. Хімікати розчиняють ті частини деревини, які скріплюють волокна один з одним, потім хімікати змивають водою. Густа та рідка суміш волокон деревини, в котру перетворюється стружка, називається пульпою. Все це дуже привабливо, але целюлозно-паперові заводи споживають велику кількість енергії, води та сировини (деревини). Відходи паперового виробництва дуже забруднюють повітря, воду та нерідко стають причиною кислотних дощів. Для прикладу, більше 20% світової заготівлі деревини припадає на паперове виробництво - що дуже суттєво понизило лісові площі в багатьох країнах і викликає чимале невдоволення в екологічних інстанціях. Важливим аспектом стає багаторазове використання води в технології виробництва паперу, ще залишаються давні проблеми: жорсткість води через засмічення залишками деталей машин, хімічні елементи та накопичення карбонату кальцію.

Ми чітко повинні бачити наслідок між вирубуванням дерев (частина яких йде саме на виробництво паперу) та загрозою зміни клімату. Ми повинні з вами сьогодні наголосити на нашій силі, яка в наших головах і любові до природи. А що кожен з нас робить для цього вже сьогодні?

Кожного року в нашій гімназії проходить екологічна акція по збору макулатури. Нагадаємо, що макулатура – це старі газети, журнали, книги та інша паперова продукція, яка призначена для вторинної переробки. На виробництво 1 тони паперу йде від 2 до 4 тон деревини. Тому переробка макулатури допомагає зберегти дерева, які, в свою чергу, продукують кисень та підтримують правильний повітряний баланс.

Дивовижно, але факти!

  • Якби кожний читач відправляв би хоч 1 з 10 придбаних ним газет та журналів, то це допомогло б зберегти 25 млн дерев щорічно.

  • Деякі сорти паперу можна переробляти декілька разів.

  • Близько 60% газет друкується на папері, переробленому з макулатури.

  • Переробка 1 тони макулатури зберігає життя приблизно 17 деревам та 91 000 літрів води.

Від переробки паперу до захисту природи

При переробці паперу для виробництва нової паперової продукції витрачається менше природних ресурсів: вирубується менше дерев, економиться вода. Волокна в переробленому папері вже достатньо м’які і їх не треба додатково пом’якшувати. А це означає, що на виробництво паперу з вторинної сировини використовується менше хімікатів, які забруднюють оточуюче середовище, в тому числі й клімат.

Вирубуючи дерева (які необхідні для виробництва паперу), людина винищує обширні території, на яких живуть й годуються різні тварини. Вони , залишившись без звичного середовища проживання просто можуть загинути. Коріння дерев попереджає ерозію ґрунтів: не дають дощовій воді розмивати землю. А що стосовно клімату? Дерева – це потужна зброя проти глобального потепління. Вуглекислий газ затримує тепло в атмосфері, сприяючи перегріву Землі. Дерева поглинають вуглекислий газ й таким чином перешкоджають глобальному потеплінню.

Наше завдання сьогодні чітко усвідомити необхідність сортування сміття, а особливо збору макулатури. Це треба один раз для себе зрозуміти й ввести в свій звичайний ритм. Нехай це буде дивним, несхожим на все, що вас оточує, але це необхідно!

На відміну від скла та сталі папір не можна переробляти нескінченно. З кожною новою переробкою волокна паперу стають все слабшими й коротшими. Зазвичай папір витримує не більше 7 переробок. Наприклад, коробки для яєць та картонні циліндри вироблені з паперу, який вже був перероблений багато разів. Вони вже не підходять для подальшої переробки. Тож давайте використовувати цей потенціал на повну!

Ви знаєте, що в школі створені всі умови для збору макулатури:

- щорічний конкурс на кращий результат в кг серед класів;

- встановлені бокси в шкільному холі для відпрацьованого паперу

- агітаційна робота екологічної бригади школи тощо.

Сьогодні ми розширимо наші знання та навики, виконуючи експеримент. Він буде полягати в демонструванні технології переробки паперу в домашніх умовах. Я пропоную вам не просто виробити свій авторський лист паперу, а й перетворити його на вітальну ексклюзивну листівку для найближчих людей! Поїхали!

Назва експерименту «Ексклюзивна листівка для найближчої людини» (15 хв)

У наші дні вироби ручної роботи цінуються дуже високо, адже вони зберігають тепло людських рук і не мають аналогів. І, звісно, ми плекаємо високу мету – через збереження лісових ресурсів зберегти клімат та раціонально використовувати енергоресурси.

"Рукотворний" папір не схожий на папір машинної вичинки, і з точки зору технічних стандартів він гірший: нерівномірний по товщині, зазвичай менш гладкий, часом дуже крихкий. Але папір ручного виготовлення володіє однією незаперечною перевагою, яке змушує забути всі її недоліки, - абсолютною ексклюзивністю. Майстри паперу давно помітили одну закономірність: навіть якщо при литті двох листів використовуються одні й ті ж матеріали і технологія виготовлення залишається незмінною, все одно вони хоч трохи, але будуть відрізнятися один від одного. Ефект несподіванки - ось що найбільше цінують майстри паперу; може бути, саме він перетворює виготовлення паперу з ремесла в мистецтво.

Сьогодні ми опануємо методику, а в якості домашнього завдання ви виконаєте свій листок самостійно. Для початку переглянемо, як цей процес повинен виглядати (перегляд відеоролика «Как сделать бумагу в домашних условиях своими руками»)

Інструменти:

Для роботи потрібні рамки з сіткою для проціджування рідини. Вони дерев'яні, розміром листів A4 або A5. Сітка дрібнозерниста, схожа на сито, вона застосовується в будівництві або для квартирок. Сітка прикріплена до рамки канцелярськими кнопками. Також ми використуємо блендер і праску для прискорення процесу (можна цілком обійтися і без них).

матеріали:

Для роботи можна брати самий різний папір: старі газети, кольоровий папір, туалетний папір. На виготовлення 2-3 аркушів паперу треба приблизно 3-4 літра маси. Чим тонше папір хочемо отримати в результаті, тим більше води беремо на початку.

Для фарбування можна використовувати будь-які фарби, починаючи з гуашевих.

процес:

1. Зібраний для роботи папір рветься на дрібні шматочки, заливається водою і поміщається в блендер, де подрібнюється до стану однорідної маси. Можна додати барвник та ароматичне масло або парфум. Коли паперова маса готова, вона наноситься на рамку з сіткою, зверху накривається рамкою без сітки. Деякий час потрібно, щоб дати воді стекти.

2. Перевертаємо рамку сіткою до верху і з допомогою губки видаляємо всю зайву вологу. Після цього обережно видаляємо рамку з сіткою і залишаємо висихати протягом декількох годин.

3. В кінці пропрасовуємо вийшла папір праскою через тонку ганчірку або газету.

З отриманої паперу можна зробити абсолютно дивовижні і неповторні вироби. Пропоную вам їх від декорувати та принести до школи, де ми влаштуємо виставку та ще раз наголосимо нашим учням про важливість енергозбереження та ресурсозбереження!

Бажаю вам успіху під час творчої роботи, але такої важливої для нашої планети.

Підведення підсумків (4 хв)

Висновки

Впродовж заняття учні нагадали про зв'язок між проблемою зміни клімату та вирубуванням дерев (через аспект використання вторинної сировини - макулатури). Експеримент показав учням можливості економії лісових ресурсів, води, та енергії шляхом використання макулатури як вторинної сировини. Знання та навички, отримані на занятті, допоможуть у практичній реалізації енергозбереження як вдома, так і в школі, так і в місті в цілому.

Домашнє завдання

Сьогодні ми опанували методику, а в якості домашнього завдання ви виконаєте свій листок самостійно. Оформите його в вигляді листівки для подарунку. Ваші роботи ми продемонструємо на шкільній виставці та проведемо чергову агітаційну роботу приурочену до закриття цьогорічної акції по збору макулатури.