Бібліотека
матеріалів

Тема тижня «Подорож у часі»

(день другий- вівторок)

Матеріали підготували

Заплотна Світлана Михайлівна

ХСШ № 119,

учитель початкових класів,

І кваліфікаційна категорія

Мета:

Допомогти дітям ідентифікувати себе як школярів.

Спонукати учнів до спілкування про здобутий шкільний досвід.

Розвивати в учнів спостережливість, уміння виявляти зміни в природі та в особистому житті, відкрито висловлювати свої думки і почуття, передавати їх у вигляді малюнків, моделей, схем.

Формувати вміння висловлювати свою думку, доречно реагувати, уживати відповідну до ситуації спілкування лексику та несловесні засоби.

Дати знання про те, що їхні наступні знання ґрунтуються на попередніх. Узагальнювати набуті протягом навчання знання, використовувати їх у реальному житті; аналізувати своє шкільне життя, власні досягнення та досягнення класу; знаходити взаємозв’язки між минулим і майбутнім.

Вчити знаходити невідомі компоненти арифметичних дій додавання і віднімання – доданок, зменшуване, від’ємник, оперувати числами в межах 100, розв’язуючи різні життєві проблеми, застосовувати різні стратегії виконання арифметичних дій з числами (додавання, віднімання) під час розв’язування завдань та конкретних життєвих проблем, описаних у математичних задачах, виконувати обчислення на підставі зібраних даних, беручи участь у запропонованих математичних іграх і розвага, визначати знайомі геометричні фігури у фігурах складної конфігурації, відтворювати досліджувані геометричні форми (малювати, моделювати та ін.), використовуючи для цього не лише готові геометричні фігури і тіла, а й упізнані у предметах навколишнього світу.

Спонукати застосовувати за потреби найпростіші матеріали та прилади.

Ранкове коло «Минуле, теперішнє, майбутнє»

  1. Формування кола

Вчитель.

Ви сьогодні вже проснулись?

Мамі зранку посміхнулись?

Клас наш радо вас вітає!

Настрій кожен гарний має?

Станьмо разом в дружне коло!

Привітай нас, рідна школо!

Добрий день!

Вчитель запрошує всіх учасників у коло.

2. Привітання

Другу руку простягни,

Посмішку усім пошли.

Добрий ранок!

Добрий день!

Нашу зустріч розпочнем!

Діти повертаються до свого сусіда праворуч і кажуть: «Доброго ранку, .... (ім'я). Я дуже рада бачити тебе сьогодні», піднімає руку сусіда справа, на що він має відповісти аналогічно і так продовжується доти, доки всі руки всіх дітей не будуть підняті. Тоді всі кажуть: «Доброго ранку, друзі!» і опускають руки.

Вчитель нагадує учасникам, що коли до них звертаються, необхідно дивитися співбесіднику в очі.

-Я також рада бачити вас всіх та бажаю вам гарного настрою, цікавих занять і справ на сьогоднішній день.

  1. Ранкове повідомлення.

Повідомляють чергові діти.

  • Сьогодні, 3 квітня, вівторок. За вікном теплий, сонячний ранок. Весна.

4. Обмін інформацією.

Тема, мета, завдання дня

Учитель:

Закінчується навчальний рік. Упродовж дня ми будемо говорити про те, чого ви вже навчилися за вісім місяців, що вже вмієте робити. Ми пригадаємо якими ми були в дитячому садочку. Це все вже минуле, а попереду нас чекає цікавий 2 клас!

Ми з Іванком у садочку

посадили по дубочку.

Цілий день роботу маєм -

все по черзі поливаєм,

потім прутиком зміряєм

щогодини по разочку:

хто з нас швидше підростає:

ми з Іванком чи дубочки?

Вправа "Крісло автора".

Учитель:

- Все навколо вас росте. Ростуть дерева, кущі, трави рослини. Ростеш і ти.

Давайте пригадаємо, які враження залишив у вас садочок, що найбільше вам запам'яталося та який у вас був розпорядок дня, коли ви відвідували садочок?

Вправа "Подорож у минуле"

Учитель пропонує дітям заплющити оченята і подумки повернути у минулий час, коли вони були у дошкільному віці, згадати свій дитячий садок.

Вправа «Чарівні перетворення».

Учні працюють у центрах діяльності (центр мистецтва, центр математики). Діти з геометричних фігур складають малюнок "Мій дитячий садок".

Створення проблемної ситуації.

  • Давайте поміркуємо, чим саме відрізняється дитина дошкільного віку від учня 1 класу.

Модель трьох питань:

  • Що ми знаємо?

  • Що ми хочемо дізнатися?

  • Що треба зробити, щоб дізнатися?

Розв'язання проблеми, поставленої вчителем.

Групове заняття. Гра з м’ячем «Минуле, теперішнє, майбутнє»

Учитель пропонує учням пограти в гру.

Хід гри:

Учитель:

Пропоную вам пограти у гру «Минуле, теперішнє, майбутнє». Я буду кидати м’яч. Той, хто його впіймає, продовжує речення: «До школи я вмів……..» і повертає м’яч мені.

Учитель продовжує кидати м’яч іншим дітям (4-5). Учні продовжують речення.

Далі учитель пропонує продовжити інше речення: «Тепер я вмію……». Далі вчитель просить продовжити речення: «В майбутньому я вмітиму…..».

Ґрунтуючись на здобутому досвіді, учитель запитує, що означає «минуле», «теперішнє», «майбутнє» («минуле»- це події, що відбулися, «теперішнє» -ті, що відбуваються зараз, «майбутнє» - ті, що тільки плануються.).

Групова вправа «Знайди пару -впізнай однокласника».

Вчитель:

-Візьміть з корзинок різнокольорові квадратики та об’єднайтесь за столиками в групи за їх кольором.

- Перед вами на партах лежать ваші фотографії з трьох років до вступу в 1 клас. Знайдіть відповідні пари. Та група, яка виконала завдання візьметься за руки та підніме їх вгору.

- Чим схожі діти і чим вони відрізняються? Які зміни сталися з вами? На фотографіях, де вам 6 років, ви старші, чи молодші?

Перегляд мультфільму за віршем А.Барто «Я росту».( Режим доступу https://www.youtube.com/watch?v=w9duYLDj-gc)

Математика \

Хід уроку

І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

Діти, погляньте навкруги. Скільки різних речей нас оточує довкола. Чи замислювались ви колись, звідки вони взялись, хто їх придумав і як вони змінили життя на краще. Дуже давно, коли ще нашу землю заселяли первісні люди, цього взагалі не було. Первісна людина не мала ані гарного одягу, ані взуття, ані посуду… А про книжки та телевізори навіть не догадувались. Отже, сьогодні ми говоритимемо про винаходи людства. Дізнаємось багато цікавої та корисної інформації про речі, що нас оточують, про те, хто, як і коли їх створив. Для цього ми відправляємся у подорож у часі. А на чому ми будемо подорожувати ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.

Це не лайнер, не ракета,
Старовинна дивна штучка. 
Сів, летиш довкіл планети
Чудесам й казкам назустріч.

(Килим-літак)

  • І в нашій кімнаті є саме такий килим. Апе він не зможе підняти в небо таку кількість людей. Щоб збільшити його потужність, треба завести двигун .(Діти піднімають руки на рівні грудної клітини, згинають руки в ліктях і роблять кругові оберти рук.)

  • Тепер треба набрати висоту і швидкість( діти йдуть у позиції «повна присядь», потім «напівприсядь», далі «навшпиньках», поступово розправляючи «крила» і переходячи з ходьби на біг. Можна під час виконання вправи видавати звуки, які імітують рев двигуна). Приземляємося. (Діти сідають колом на килимок).

ІІ. Активізація опорних знань і способів дії

Мозковий штурм

Ведуча І. – Діти, чи знаєте ви, звідки прийшли до нас предмети, які нас щоденно оточують? ( Відповіді учнів )

Ось цікава інформація про навчальне приладдя.

Зошит. У сиву давнину (коли не було ще паперу) роль зо­шитів виконували зшиті міленькі коритця, залиті воском. У жарку погоду такий «зошит» міг роз­танути. Діти вчилися писати літери на воску, з якого легко можна було стерти невдалий напис або звільнити місце для нової вправи. По м’якому воску дуже зручно було писати гострою паличкою.

Причому гострою вона була тільки з одного боку, а з іншого – тупою, і нагадувала лопатку. Саме такою «лопаткою» і стирали помилки.  Щодо походження самої назви, то стверджують, що її зошит отримав від слова «зошитий» (так тоді вимовляли слово «зшитий»), тобто це аркуші паперу, зшиті між собою.

-І ми зараз з вами полетимо на чарівному килимку у школу минулого і спробуємо розв’язати приклади, записуючи відповіді паличкою на спеціальному планшеті.

Розв’язавши їх, ми дізнаємося, який наступний винахід людства допомагає нам у навчанні.

Математичний диктант.

  1. Зменшуване 74, від’ємник 72. Знайди різницю. (Г-2)

  2. Перший доданок 66, другий доданок 23. Знайди суму.(А -89)

  3. Знайди різницю чисел 49 і 28.(У-21)

  4. Знайди суму чисел 56 і 23.(К -79)

  5. Від 79 відняти 25. Запиши відповідь. (М-54)

Гарними відповідями ми дозаправили наш килимок –літачок. Літачки повертаються на свої аеродроми. Завели двигуни, полетіли! (діти сідають за парти під пісню з мультфільму «Фінеас і Ферб. Килим –літак». Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=-7e2K5aXtCY).

  • А на столах вас чекають конверти з шифром до розв’язаних прикладів. Розташуйте числа в порядку зростання і ви розгадаєте про який наступний винахід людства ми дізнаємося. (Діти викладають слово «гумка»).

(Перегляд пізнавального фільму «Ластик». Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?time_continue=68&v=siGQ0GpLLko).

-Використовуючи ластик і олівець, домалюйте потрібні фігури.

ІІІ. Формування нових знань і способів дії

-І наша подорож продовжується. Відгадайте загадку.

Не олівець, а креслить, 
Не ручка, а пише, 
Не фарба, а малює.

(Крейда)

- Крейда — це глина, яка отримала свою назву від острова Кріт, де вперше почали її видобувати («крета» — тобто «крітська, з Кріту»). Коли німці згодом почали ввозити цей будівельний матеріал до себе в країну, вони трохи змінили назву — «крайде». У такому звуковому  оформленні це слово прийшло до нас. Розв’яжіть цікаву задачу:

- За 1 урок витрачається 1 шматочок крейди вагою 7 г, а в день у нас 4 уроки. Скільки ж крейди використовує один клас за 1 день? За 2 дні? За 3 дні?

ІV. Закріплення вивченого. Формування знань і навичок.

А тепер найцікавіше! Як зробити кольорову крейду своїми руками? Візміть з «Чарівної скриньки» кольорові папірці і об’єднайтеся в групи за кольором.

Матеріали для дітей: пластикові стаканчики, пластикові ложки, вода, мірний стаканчик, будівельний гіпс, гуаш, одноразові шприци на 20 мл із зрізаною частиною, де містилася голка.

  • Всипте до стаканчиків три з половиною ложечки гіпсу, додайте 5 ложечок води, розмішайте. Додайте гуашеві фарби улюбленого кольору, розмішайте. Візьміть шприц, залийте до нього отриману суміш і поставте на підставку затвердівати. Протягом 10 хвилин крейда буде готова.

Перегляд технології виготовлення. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Fq8AtR4Lsfo.

Самостійна робота дітей.

Вправа «Кольорова діаграма»

  • Поки застигає крейда, візьміть таблиці і заповніть «віконечка». Ви можете ходити по класі, щоб дізнатися, який колір крейди обрали однокласники. Їхні імена потрібно записати у відповідні «віконечка». Роздайте учням таблиці, які їм треба заповнити, і відведіть час – 10 хв.

  • А тепер створимо діаграму «Улюблені кольори моїх однокласників».

ХТО ЛЮБИТЬ

ХТО ЛЮБИТЬ

ХТО ЛЮБИТЬ

ХТО ЛЮБИТЬ

ХТО ЛЮБИТЬ

ХТО ЛЮБИТЬ

ХТО ЛЮБИТЬ

ХТО ЛЮБИТЬ

ХТО ЛЮБИТЬ

Матеріали для дітей.

Побудова стовпчастої діаграми «Улюблені кольори моїх однокласників». (За допомогою вчителя)

9

8

7

6

5

4

3

2

1

  • Тепер я пропоную взяти до рук виготовлену крейду і вийти на шкільне подвір’я.

Діти виходять на подвір’я.

  • Об’єднайтесь в групи за кольором крейди. Оскільки наш килим –літак залишився в класі, нам потрібно на чомусь продовжити нашу мандрівку. Залишаємо минуле і згадаємо теперішній час, відгадавши загадку:

Диво - птиця, хвіст горить, 
До зірок вона летить.

(Ракета)

  • Ракети людина винайшла дуже давно. Їх придумало в Китаї багато сотень років тому. Китайці використали їх для того, щоб робити феєрверки. Довгий час ракети служили тільки для свят. А в XX столітті шкільний учитель фізики Костянтин Едуардович Ціолковський придумав ракетам нову професію. Він мріяв про те, як людина стане літати в космос. Його мрія здійснилася. Зараз і ваші мрії здійсняться. Кожна група намалює ракету, на якій хоче дістатися майбутнього, використовуючи свою крейду, дасть їй назву.

Діти працюють групами (термін виконання 10 хвилин).

Презентація робіт.

V. Рефлексія

Вправа «Що я беру в майбутнє з собою?»

  • Молодці! А тепер станьте у коло і передаючи «чарівну крейду» з рук в руки, скажіть щоб ви взяли в майбутнє з собою? (Діти коротко висловлюються. )

Вправа «Мене найбільше вразило…»

- Пригадайте, що сьогодні протягом подорожі у минуле вас найбільше вразило? Що нового вони дізналися? Що розкажете про це своїм рідним?