«Буратіно в гостях у Чомучки» (метод ММЧ у роботі з дошкільниками)

Опис документу:
ММЧ - один із методів, який широко використовується у теорії розв’язання винахідницьких задач (ТРВЗ). Суть методу полягає в тому, що дитина має уявити, що всі речовини, предмети, об’єкти складаються з безлічі маленьких чоловічків. завдання: Продовжувати надавати дітям старшого дошкільного віку уявлення про навколишній світ на мікрорівні за допомогою моделювання ММЧ.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Продовжувати надавати дітям старшого дошкільного віку уявлення про навколишній світ на мікрорівні за допомогою моделювання («маленькі чоловічки»); формувати у дошкільнят переконання, що вода — це рідина, яка приймає форму посудини, в яку її наливають, змінює форму, є розчинником; що воду треба берегти, користуватися нею економно, оскільки вона є необхідною для рослин, тварин, людей; ознайомити з деякими цікавими науковими фактами про воду.

Розвивати:спостережливість, допитливість, здатність  встановлювати  найпростіші зв'язки і взаємозв'язки в стані речовин; розумові операції (аналіз, синтез, класифікацію, узагальнення), стимулювати пізнавальну активність і допитливість; вміння пошукової, дослідницької діяльності, спрямованої на «відкриття» нового.

Виховувати : дбайливе ставлення до води; інтерес до експериментальної діяльності.

Під музику в кімнату заходить Буратіно. В руках він несе книжку.

Буратіно:

  • Добрий день, малята.

Вихователь :

  • Доброго дня, Буратіно. А куди це ти так поспішаєш?

Буратіно:

  • Я поспішаю до школи, але якоїсь незвичайної, як сказав мій тато Карло! Ой, біда! Я забув як вона називається….

Вихователь:

  • Не сумуй, ми тобі допоможемо. Давай, поглянемо, як називається твоя книжка…

Діти читають слово: « Ве-се-лі чо-му-ч-ки» ( кубики Зайцева).

  • Зрозуміло, ти крокуєш до школи Чомучки, а ми з нею – давні друзі. Тому ми покажемо тобі, де знаходиться ця школа. Покажемо, діти?

  • Тільки спочатку, давайте пригадаємо з вами правила поведінки у школі Чомучки , тому що ця школа – це справжня лабораторія. А лабораторія –це….

Діти :

  • Лабораторія – це місце, де проводять різні досліди. Де можна пізнати багато цікавого. Де можна експериментувати. В лабораторії забороняється – вставати без дозволу, торкати обладнання, брати щось до рота. Чи засовувати щось в ніс, вуха…

Вихователь:

  • Добре, що ви все памятаєте. Тоді вирушаємо.

Під музику діти заходять до імпровізованої лабораторії, де їх зустрічає Чомучка.

  • Добрий день, друзі. Я рада вас вітати знову в моїй лабораторії. Бачу ви сьогодні прийшли зі своїм другом, це добре. Давайте перед початком познайомимо Буратіно з нашими маленькими помічниками – маленькими частинками (чоловічками), за допомогою яких можна зобразити всі предмети та явища навколишнього світу.

Покажіть: як виглядають частинки твердого предмета (діти тримаються за руки), як тримають свої руки чоловічки рідини (вони тримають їх на поясі, але торкаються ліктями), газоподібні речовини(чоловічки ніби «літають», «бігають»).

Чомучка:

  • Дуже добре, що ви все запам’ятали. Думаю, це допоможе нам зрозуміти все, про що сьогодні ми будемо говорити.

  • Погляньте, ось цю посилку мені щойно принесли. Я не знаю, що там. Але думаю ви швидко здогадаєтеся, адже на ній є підказка, хто прислав нам її.

Діти розглядають посилку, на якій намальовані чоловічки, які тримають руки на поясі та торкаються одне одного ліктями.

Вихователь :

  • Так, молодці. Швидко здогадалися, дійсно, у посилці – рідина.

  • А яка відгадайте - (загадує загадку про воду). Давайте пригадаємо, що ми знаємо про воду? (вода – це рідина , вона тече, прозора, не має запаху, смаку, ….).

Так, вода це справжнє диво!
Як прожити без води?
З нею ми завжди щасливі,
З нею в нас нема біди.

Є вода — ростуть рослини:
Ліс, сади, рясні поля.
Це чудово для людини
І радіє вся Земля.

Плавають в водичці діти,
Риби у воді живуть.
Розцвітають в лузі квіти.
І рясні дощі ідуть.

Кругообіг повсякчасно
На Землі вода веде.
Тож з водою всім прекрасно
І біди нема ніде!

Вихователь:

  • Діти, а ви знали, що у природі існує близко 1330 видів води.

(Діти розглядають ілюстрації, та отримують цікаві факти про воду).

  • Вода буває грунтова, дощова, зі свіжого або довго лежачого снігу …Вона : м’яка і жорстка, легка і важка, морська та прісна, мінеральна і дистильована ,коралова, срібна і навіть золота; жива і мертва, тала вода тощо.

  • А які види води можете назвати ви?

  • Питна, мінеральна, річкова, дощова, солона ,чиста, прозора, кольорова, тепла, холодна тощо).

  • А про таку воду що ви можете сказати? (брудна, каламутна, забруднена).

  • Чому не слід бруднити воду у довкіллі?

*** Науці відомі різні  цікаві факти про воду... От деякі з них:


* Без води людина може прожити не більше 2-3 днів. 

*У Португалії дощ - поважна причина не виходить на роботу.


*У дощу немає запаху. (Запах, що ми відносимо до аромату дощу, насправді виділяють бактерії. Речовина, що надає дощу запах, називається геосмін).

*Людина під дощем може залишитися абсолютно сухою, якщо перебуває в пустелі. Дощі в пустелі бувають, проте інколи - про те що йде дощ неможливо дізнатися, тому що краплі просто не долітають до землі, випаровуючись під впливом гарячого повітря.

*На сьогодні можна штучно влаштувати дощ. Частинки сухого льоду скидають з літака прямо на купчасті хмари. В хмарі ці частинки обволікаються водою і падають , як сніжинка, яка при падінні нагрівається і перетворюється у дощові краплини.

Таким способом, можна боротися з посухою або розсіювати хмари.

  • Ну, що Буратіно, подобається тобі, як ми навчаємося у нашій школі.

Буратіно

  • Дуже. Недарма мені подарували книжку « Ве-се-лі чо-му-ч-ки» !

Чомучка:

  • Ця книжка навчає експериментувати. А ти любиш експериментувати? А допоможуть нам, як завжди, наші маленькі друзі. Їх не видно, але вони завзято і безперервно працюють. Ось у посилці вони нам прислали цікаві завдання. Спробуємо їх виконати? Тож, приступимо, друзі. Експерименти починаються!

Перше завдання:

  • потрібно з’ясувати, чи міняє вода форму? Як ти думаєш, Буратіно? А ви, діти? Ну, що ж, - зараз довідаємося.


Хід досліду:
Беремо гумову рукавичку і обережно наповнюємо її водою зі склянки. Спостерігаємо,: вода набула фор
ми рукавички.

Наллємо води в інші ємності: наприклад, у повітряну кульку, у ємності різної форми …

Зробимо висновок: вода змінює форму.

Отже: Вода приймає форму посудини, в яку її наливають

Завдання №2

Чи має вода колір?

Хід досліду – на столі є дві склянки ( в одній - вода, в іншій – молоко). Проносимо по черзі поза склянками предмет (картинку, олівець тощо).

Робимо висновки: вода не має кольору. Колір води залежить від барвника

Завдання № 3

Яка вода на смак? Які ваші припущення?

Припущення: Смак води залежить від розчинених в ній речовин.

Хід досліду
Запропонувати дітям скуштувати воду на смак. (Вона без смаку).

Добавити ложечку цукру. В іншу склянку - сіль.

Що сталося? Із цукром, сіллю? Якою стала вода?

Від чого залежить смак води?

  • А чи можна розчинити у воді пісок ? Дрібні камінці? Чому? - відповіді дітей. ( пригадаємо чоловічків, які міцно тримаються за руки, - вихователь показує модель «маленькі чоловічки» твердих предметів).

Буратіно:

  • Ох. Як багато таємниць я сьогодні довідався.

Чомучка:

  • Діти, а ви любите таємниці? Пропоную пограти в гру, яка так і називається - «таємнички».

Погляньте, я беру воду, малюю на папері. Потім водичка підсихає, проводимо по паперу праскою, і що бачимо?

Діти:

  • Ключик!!!!

Буратіно:

  • О, так, це мій ключик! А можна мені свою таємницю написати?

( Буратіно і діти малюють на папері паличками, які змочені у воді,поєднаною з лимонною кислотою – залишають висихати).

Чомучка:

  • Цей ключик допоможе нам відкрити інші таємниці води.

Таємниця 1 «Квіти на воді»

Вирізаємо квіти, закручуємо пелюстки до центру квітки. Разом з дітьми опускаємо квіти в ємність із водою. Квіти починають розпускатися.

Висновок: вода намочує папір, папір поступово стає важчим, тому пелюстки і розкриваються.

Таємниця 2

Припущення:вода виштовхує предмети на поверхню.

У пляшку з водою насипають голівки від сірників. Голівки починають тонути, потім піднімаються на поверхню пляшки.

Висновок: вода дійсно виштовхує деякі предмети на поверхню.

Таємниця 3 .

Припущення: вода не може змінювати напрямок.

Хід: за пустою банкою ставимо папір з намальованою стрілкою (вправо), поступово наливаємо в банку воду і спостерігаємо , як напрямок змінюється – стрілочка вказує напрямок – вліво.

Висновок: вода змінює напрямок.

Таємниця 4 «Чому не виливається?»
Запропонувати дітям перевернути склянку з водою, не виливши з нього води.

Діти і Буратіно висловлюють свої припущення.

Хід: Наповнюємо склянку водою до країв, покриваємо його листівкою (злегка притримуючи її пальцями, перевертаємо склянку догори дном). Прибираємо руку – листівка не падає, вода не виливається.

Чому вода не виливається із стакана, коли під ним аркуш паперу?

Висновок: на аркуш паперу тисне повітря, воно притискає лист до країв склянки і не дає воді вилитися, тобто причина – повітряний тиск.

Вихователь показує модель «чому не вилилась вода» .

Таємниця 5

Яку щільність має вода?

Хід:на столі – два стакани – один з водою, один з олією. Дітям пропонується подумати - чи змішаються вода і олія?

Хід: у прозору склянку наливаємо воду з барвником, зверху наливаємо олію. Спостерігаємо, що вода та олія не змішуються. Частинки води відштовхують частинки олії.

Висновок:Вода має більшу щільність, ніж олія (моделювання).

(Продовження досліду: в стакан опускаємо шипучу вітаміну –отримуємо ефект лавової лампи. Частинки газу, які є у шипучці підхоплюють частинки води і несуть на поверхню олії, але відірвавшись, частинки води знову опускаються до низу).

Але це ще не всі таємниці. На рідині можна навіть малювати!!! Спробуємо?

(виконується малювання на молоці або малювання на воді нетрадиційним методом малювання (суминагаши).

Буратіно: Як добре, що я завітав до вас. Не знав я, що у школі так цікаво. Піду розповім все татові Карло, нехай порадіє!!!

Вихователь: Дякуємо тобі, Чомучко, і нашим дітям є що розповісти своїм батькам. Так, малята?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!