Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Сенсорне виховання за методикою Монтессорі: практичні інструменти для педагогів ЗДО
»
Взяти участь Всі події
Урок:

Збирання врожаю та післяжнивних залишків.

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Завершення сезону вирощування сільськогосподарських культур пов'язане з утворенням значної кількості рослинних решток у вигляді стебел, стерні, соломи тощо, які залишаються в полі після збирання врожаю.

Щоб підготувати посівні площі до подальшої експлуатації та одержання наступного врожаю, аграріям необхідно правильно вирішити питання післяжнивних залишків.

Оскільки їх переробка й утилізація потребують додаткових коштів, часу, енергетичних витрат, затрат праці. У минулому столітті зазвичай практикувалось спалювання частин культур, залишених у полі, що призводило до величезних втрат накопичених у рослинах за вегетаційний період корисних елементів (зокрема значної кількості азоту й вуглецю), мінералів, органічних сполук.

Загортання рослинних залишків в орний шар посівних площ дозволяє частково компенсувати винесені культурами речовини, необхідні для їх успішної життєдіяльності та зменшити витрати на підвищення родючості ґрунту шляхом удобрення полів мінеральними та органічними сполуками.
Наприклад, повернення у ґрунт поживних речовин з рослинними рештками соняшнику (стебле листкової маси) становить: азоту – 74%, оксиду фосфору – 54%, оксиду калію – 94%. У кукурудзи залишки листя та стебел містять: до 51% азоту, 34% оксиду фосфору та 98% оксиду калію. Соєва солома повертає у ґрунт до 27% азоту і приблизно в однаковій кількості фосфору та калію (по 28%). Середні показники кількості елементів у соломі зернових колосових культур (пшениці, ячменю) складають: вуглецю – до 40%, калію – близько 1%, азоту – 0,5%, фосфору – не менше 0,2%.

Щоб процес розкладання рослинних залишків відбувався успішно, потрібна їхня взаємодія з ґрунтовими мікроорганізмами – грибами та бактеріями, для чого попередньо солому потрібно переробити або частково подрібнити, порушивши її захисну поверхневу оболонку, а потім змішати із ґрунтовим шаром. Глибина загортання подрібнених рослинних решток може бути невеликою (8–10 см), оскільки найкраще процес їх розкладання здійснюється у верхньому шарі ґрунту, на глибині до 5 см.

Обраний для загортання час може припадати на весну або осінь, проте весняне загортання набагато менш ефективне: у процесі взаємодії з соломою чи іншими рослинними післяжнивними продуктами мікроорганізми споживають певну кількість азоту. Такі потреби бактерій призводять до того, що на початковому етапі розкладання створюється дефіцит доступних форм азоту.

А от осіннє загортання забезпечує майже повне завершення процесу мінералізації рослинних решток до початку весняних польових робіт. До того ж, чим більше часу післяжнивні залишки знаходяться на поверхні, тим менше корисних елементів у них залишається. Під дією інтенсивних опадів такі життєво важливі для рослин елементи, як фосфор і калій, можуть бути просто вимиті в грунт. Якщо втрати першого можуть досягати 60%, то другий елемент втрачається на 90%.

Внесенням рослинних решток на поле (у разі врожайності зернових культур 2–3 т/га) можна збагатити ґрунт на тій же площі (1 га) азотом (у кількості 10–15 кг), фосфором (на 5–8 кг) та різними необхідними мікроелементами, що значно знизить витрати на придбання добрив, необхідних для підтримки родючості угідь на потрібному рівні. Подрібнені та загорнуті в ґрунт рослинні залишки кількістю близько однієї тонни своєю відновлювальною дією на родючість ґрунтів можуть повноцінно замінити 3–4 тонни перегною.

Окрім поповнення ґрунтів поживними елементами, рослинні залишки відіграють важливу роль у захисті посівних площ від вітрової та водної ерозій, затримують сніговий покрив, підтримують температурний режим та зберігають достатній рівень вологості в ґрунтах. Виконуючи функції мульчуючого шару, покращують структуру ґрунту, його повітро- і водопроникність. Також вони є важливим джерелом вуглецю та інших поживних речовин для корисних ґрунтових мікроорганізмів.
Недостатня кількість рослинних решток, залишених на полі, викликає поступове ущільнення ґрунту. Як показали багаторічні дослідження вчених Університету штату Айови, якщо на кукурудзяному полі обмежити кількість залишків у середньому лише на 30%, то це негайно викликає зниження якісних показників ґрунту, хоча їхнє повне видалення під час збирання впродовж одного-трьох років практично не позначалося на врожайності кукурудзи.
Водночас можна спостерігати й негативні наслідки, якщо шар післяжнивних залишків надто щільний. Така ситуація провокує недостатнє прогрівання ґрунту навесні, що уповільнює та ускладнює проростання культур, а також накопичення надлишкової вологи, яка сприяє розвитку патогенної мікрофлори. Тому так необхідно правильно визначити оптимальну кількість рослинних решток, яку слід залишити в полі. Важливо також забезпечити їх рівномірний розподіл на всій площі, щоб сходи майбутнього врожаю розвивалися дружно й одночасно.

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
Рекомендуємо

9 клас. Урок 58. Створення форм для збирання даних (Airtable)

9 клас. Урок 58. Створення форм для збирання даних (Airtable)

196

Аватар профіля Вітенко Іван
Інформатика
9 клас

21 грн

9 клас. Урок 58. Створення форм для збирання даних (Airtable)

9 клас. Урок 58. Створення форм для збирання даних (Airtable)

20

Аватар профіля Вітенко Іван
Інформатика
9 клас

48 грн

9. Захоплення красою й величчю світу («Солодкий світ!..»). Сонет «У теплі дні збирання винограду» – вишуканий зразок неокласичної інтимної лірики. Краса природи, краса людини та її почуттів. Звернення до античних образів.

9. Захоплення красою й величчю світу («Солодкий світ!..»). Сонет «У теплі дні збирання винограду» – вишуканий зразок неокласичної інтимної лірики. Краса природи, краса людини та її почуттів. Звернення до античних образів.

431

Аватар профіля Сусліна Олена Володимирівна
Українська література
11 клас

20 грн

Про що розповів натюрморт? 2 клас Урок№7

Про що розповів натюрморт? 2 клас Урок№7

272

Аватар профіля Рубан-Оленіч Інна Іванівна
Мистецтво
2 клас

20 грн

Осінній ярмарок (1 клас Урок №7)

Осінній ярмарок (1 клас Урок №7)

568

Аватар профіля Рубан-Оленіч Інна Іванівна
Мистецтво
1 клас

33 грн

Схожі уроки

Види та застосування технічного оснащення акваріума для створення оптимальних умов середовища. Техніка безпеки при роботі з обладнанням

Види та застосування технічного оснащення акваріума для створення оптимальних умов середовища. Техніка безпеки при роботі з обладнанням

52

Аватар профіля Дяченко Наталія Лайошівна
Позашкільна освіта
змішані

Конструкції механічних та біологічних фільтрів. Внутрішні, зовнішні та донні фільтри, їх монтаж і профілактика

Конструкції механічних та біологічних фільтрів. Внутрішні, зовнішні та донні фільтри, їх монтаж і профілактика

55

Аватар профіля Дяченко Наталія Лайошівна
Позашкільна освіта
змішані

Генератор вуглекислого газу, холодильники. Уф-стерилізатори води. Визначення та регулювання концентрації вуглекислого газу.

Генератор вуглекислого газу, холодильники. Уф-стерилізатори води. Визначення та регулювання концентрації вуглекислого газу.

74

Аватар профіля Дяченко Наталія Лайошівна
Позашкільна освіта
змішані

Екологічні групи вищих водяних рослин, їх значення в біоценозах.

Екологічні групи вищих водяних рослин, їх значення в біоценозах.

99

Аватар профіля Дяченко Наталія Лайошівна
Позашкільна освіта
змішані

Особливості морфології водяних рослин. Класифікація водяних рослин за формою і особливостями їх розміщення в акваріумі. Їх поширення та особливості будови.

Особливості морфології водяних рослин. Класифікація водяних рослин за формою і особливостями їх розміщення в акваріумі. Їх поширення та особливості будови.

45

Аватар профіля Дяченко Наталія Лайошівна
Позашкільна освіта
змішані