Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Арттерапія проти стресу і тривоги: практичні інструменти для емоційного розвантаження освітян
»
Взяти участь Всі події
Урок:

Стилістичне використання прикметників

Опис уроку (учням цей опис не показується):

розширити відомості про стилістичне використання прикметника, навчити користуватися словником епітетів української мови; розвивати вміння виконувати стилістичний аналіз текстів, вміння редагувати тексти, враховуючи стилістичні особливості прикметників різних розрядів

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Ступенювання належить до стилістичних ресурсів прикметників і прислівників. Стилістичний вибір можливий завдяки синонімічним формам означень, виражених прикметниками в звичайному, вищому й найвищому ступені. Офіційно-діловий та науковий стилі використовують здебільшого відносні прикметники: надзвичайний і повноважний посол, дипломатичні ранги, вірчі грамоти; мінеральна сировина, математичний аналіз.

Досить поширені в нехудожніх стилях складні прикметники, що дають змогу стисло окреслити ознаку поняття: громадсько-політичний діяч, геополітична ситуація, квітконосне стебло.

Проста (синтетична) форма вищого й найвищого ступеня нейтральна, тобто вживається в усіх стилях мовлення: глибока (глибша, найглибша) криниця — глибокі (глибші, найглибші) знання; приваблива (привабливіша, найпривабливіша) дівчина — приваблива (привабливіша, найпривабливіша) перспектива.

Складена (аналітична) форма має відтінок книжності, тому вживається (паралельно з простою) в офіційно-діловому та науковому стилях. Крім ступенів порівняння якісні ознаки створюються й іншими способами. Нейтральні в офіційно-діловому та науковому стилях, утворення з префіксами архі-, гіпер-, ультра-, над- тощо в публіцистичних і особливо в художніх текстах набувають різних емоційно-експресивних відтінків. Розмовне мовлення і під його впливом красне письменство широко використовують префікси (пречудовий, прегарний, преглибокий, пресвітлий), суфікси (величезний, довжелезний, широченний, страшенний, білісінький), основоскладання (предковічний, густозелений, червоногарячий) та словоскладання (добрий-добрий, старий-старий, мудрий-премудрий).Короткі прикметники та нестягнені форми повних характерні для народної творчості. Часом нестягнені форми правили за засіб урочистості або інтимізації викладу. Проте навіть у ХІХ столітті такі форми не переважали над стягненими. У поезії вони вживалися здебільшого з ритмомелодичних міркувань. З погляду сучасної мови прикметникові форми типу рідная, великая, сучаснеє, незалежнії у віршах треба вважати за поетичну вільність, а в прозових текстах — за відхилення від літературної норми (За О. Пономаревим).

2:

Вільне введення тексту

Прочитайте. Визначте стиль кожного тексту, назвіть його характерні ознаки. Вкажіть стилістичну роль прикметників.

Текст № 1

Занепад зредукованих ъ та ь, що намітився ще в пізньо-праслов’янський період, на східнослов’янському ґрунті, як і в інших слов’янських мовах, відбувався, як відомо, двома шляхами залежно від їх позиції у слові: у слабкій позиції (у кінцевих складах, перед складом з голосним повного творення або із сильним зредукованим) ультракороткі голосні ще більше скорочувалися і зникали, а в сильній позиції (у складі перед слабким зредукованим, перед сонорними р, л і, можливо, в окремих випадках під наголосом та перед групою приголосних) вони зазнавали подовження й перетворювалися в нормальні короткі голосні і, як правило, зливалися з відповідними східнослов’янськими короткими голосними о, е. Хоч обидва ці процеси взаємозумовлені й неподільні, все ж таки є підстави вважати, що перший з них передував другому: саме занепад слабких зредукованих зумовив подовження (вокалізацію) зредукованих у сильній позиції й перетворення їх у голосні о, е повного творення (Г. Півторак).

Текст № 2

От стеляться розложисті, як скатерть, зелені левади. Густа, як руно, трава й дрібненька, тонісінька осока доходять до самої води. Подекуди по жовто-зеленій скатерті розкидані темно-зелені кущі верболозу, то кругленькі, наче м’ячики, то гостроверхі, неначе топольки. Між м’якими зеленими, ніби оксамитовими, берегами в’ється гадюкою Раставиця, неначе передражнює здорові річки, як часом маленькі діти передражнюють старших (І. Нечуй-Левицький).

3:

Вільне введення тексту

Розкрийте дужки, вибираючи одну з синонімічних форм вищого або найвищого ступенів порівняння прикметників чи їх синонімічну заміну.

1. Ліс — чудовий біологічний (повітряний фільтр, фільтр повітря). 2. (Середньовікові ліси, ліси середнього віку) виявляються (найпродуктивнішими, продуктивнішими за всі) зеленими (повітряними фабриками, фабриками повітря) (З журналу). 3. Краще, Марфушо, заглядати собі в душу (найглибш, якнайглибш) і (найпрозоріш, якнайпрозоріш) тоді, коли ще зможеш дивитися в неї, не червоніючи (М. Кропивницький). 4. По тих розмовах Підпара ставав ще (похмурішим, більш похмурим) (М. Коцюбинський). 5. Гірські гуси із Центральної Азії здійснюють переліт над вершинами Гімалаїв — (вищих за всі, найбільш високих, найвищих) гірських хребтів у світі, направляючись до своїх зимівель у Північній Індії та Бірмі (З енциклопедії).

4:

Вільне введення тексту

Доберіть до поданих слів іменники. Складіть з новоутвореними словосполученнями речення. До якого стилю належить ця лексика?

Бюджетний, дипломатичний, геополітичний, теплоізоляційний, електромагнітний, закордонний, повноважний, пріоритетний, приватний.

5:

Вільне введення тексту

Прочитайте текст, вставляючи замість крапок потрібні прикметники-епітети. Скористайтеся словником епітетів.

...осінь стоїть над Осокорами, розкинувши високо над землею ... небесне шатро. По садах загуляли ... падолисти, та ще ... павутиння літає в повітрі, снує свою ... пряжу над перелазами. Стоїть ... пора бабиного літа, дні такі ласкаві, оповиті ... мереживом, ... смутком, ... ячанням журавлів, що відлітають у вирій.

6:

Вільне введення тексту

Розгляньте таблицю «Помилки у вживанні форм ступенів порівняння». Коротко охарактеризуйте найпоширеніші помилки, які виникають при творенні ступенів порівняння якісних прикметників.

Помилки у вживанні форм ступенів порівняння

1. Поєднання вищого ступеня прикметника з родовим відмінком іменника без прийменника (він дужчий тебе, яблуня вище груші).

2. Вживання вищого ступеня з відносно-питальним займенником чим (я спокійніший, чим ти).

3. Змішування простої і складеної форми ступенювання: більш легший, найбільш легший.

4. Вживання слова самий для передачі найвищого ступеня порівняння: самий гарний.

5. Неправильне узгодження простої форми вищого ступеня: Мій брат вище, ніж ти. У цьому реченні потрібно вжити форму вищий, оскільки проста форма вищого ступеня повинна узгоджуватися з іменником у роді, числі та відмінку.

Відредагуйте речення.

1. Марія молодше мене на два роки. 2. Який метод, на вашу думку, найбільш ефективніший? 3. Фірма доставляє вантажі у самі найкоротші строки. 4. Відділ має більш великий досвід роботи у цій галузі. 5. Текст телефонограми має бути не більше 50 слів. 6. Більш цікавішої книжки годі й шукати (З посібника).

Рефлексія від 5 учнів

Сподобався:

5 0

Зрозумілий:

5 0

Потрібні роз'яснення:

5 0
Рекомендуємо

Прикметник

Прикметник

55

Аватар профіля Боброва Олена Володимирівна
Українська мова
3—6 клас

20 грн

Прикметник. Навчаюся визначати прикметники в тексті

Прикметник. Навчаюся визначати прикметники в тексті

915

Аватар профіля Івтушок Оксана Іванівна
Українська мова
4 клас

41 грн

Прикметники-антоніми, прикметники-синоніми (Інклюзивне навчання, 6 клас)

Прикметники-антоніми, прикметники-синоніми (Інклюзивне навчання, 6 клас)

217

Аватар профіля Алєксандрова Ксенія Гінтасівна
Українська мова
6 клас

25 грн

Ступені порівняння якісних прикметників

Ступені порівняння  якісних  прикметників

245

Аватар профіля Музика Тетяна Іванівна
Українська мова
6 клас

20 грн

Складання анотації на книжку з використанням прислівників

Складання анотації на книжку з використанням  прислівників

172

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська мова
7 клас

33 грн

Схожі уроки

Правопис складних іменників (повторення й поглиблення).

Правопис складних іменників (повторення й поглиблення).

648

Аватар профіля Мірошніченко Леся Миколаївна
Українська мова
6 клас

Розділові знаки в СПР з кількома підрядними

Розділові знаки в СПР з кількома підрядними

806

Аватар профіля Яковець Надія Василівна
Українська мова
9 клас

Розвиток зв"язного мовлення. Есе.

Розвиток зв"язного мовлення. Есе.

503

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська мова
10 клас

Спостерігаю за відмінюванням займенників 3-ої особи

Спостерігаю за відмінюванням займенників 3-ої  особи

379

Аватар профіля Сухорукова Валентина Михайлівна
Українська мова
4 клас

Послідовна підрядність.

Послідовна підрядність.

211

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська мова
9 клас