Мета:
повторити вивчене про службові частини мови; узагальнити та систематизувати знання учнів про правопис прийменників, сполучників, часток;
розвивати пам’ять, увагу, мислення, вміння застосовувати здобуті знання на практиці
Конструктор уроків
Мета:
повторити вивчене про службові частини мови; узагальнити та систематизувати знання учнів про правопис прийменників, сполучників, часток;
розвивати пам’ять, увагу, мислення, вміння застосовувати здобуті знання на практиці
Любі діти,
ознайомлення з теоретичною частиною по темі «Службові частини мови: прийменник, сполучник і частка» рідною, українською мовою допоможе вам і полегшить вивчення німецької мови.
Це є частиною домашнього завдання, HA für 2024-01-10, 11, 12.
VK2_SH
Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.
Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.
№1:
Теоретичний блок
До службових частин мови належать неповнозначні слова, які не називають реалій, а тільки вказують на відношення між ними.
До службових частин мови належать прийменник, сполучник, частка.
Службові частини мови служать тільки для вираження різних відношень між словами (прийменники), між словами і реченнями (сполучники) або ж надають словам і реченням різних відтінків (частки).
Спільними ознаками всіх службових частин мови є те, що вони:
— не відповідають на питання;
— не називають предметів, ознак, дій, кількості й не мають лексичного значення;
— не мають властивих самостійним частинам мови морфологічних ознак;
— не змінюють своєї форми;
— не бувають членами речення.
Прийменник — це незмінна службова частина мови, що є граматичним засобом поєднання іменників (чи займенників, числівників) у непрямих відмінках з іншими словами в словосполученні або реченні. Функцією прийменників є вираження відношень між словами в реченні та словосполученні й у такий спосіб відображення відношень, що існують в об'єктивній дійсності,: писати в зошиті, писати на зошиті, писати по зошиту...
Щоб запам’ятати, що таке прийменники (адже їх часто плутають із прикметниками, прислівниками за співзвучністю назви), варто розкласти слово: прийменник, тобто «при іменних» частинах мови.
За походженням прийнято розмежовувати прийменники
первинні (непохідні) | вторинні (похідні) |
у, на, з. без, від, за, про, над, для | утворені складанням основ: понад, близько, незважаючи на, з-за, попід, посеред, з-поміж |
відіменні : край, внаслідок, коло, перед, протягом | |
відприслівникові: замість, кругом, обабіч, близько, навпроти, уздовж | |
віддієслівні: завдяки, виключаючи |
За значенням усі прийменники можна розподілити на кілька груп:
просторові (працювати на заводі , жити в Україні , росте край дороги, живе біля школи),
часові (працювати з ранку до вечора, після обіду, до осені),
об’єктні (дбати про людей),
причини (бути відсутнім через хворобу),
мети (підготувати для розповсюдження),
умови та допусту ( від застуди, при температурі),
способу дії ( зі швидкістю, з апетитом, із задоволенням),
кількісні ( з хвилину, біля двох-трьох разів),
означальні ( життя без друзів, квіть з поля).
За будовою прийменники можуть бути
простими | складними | складеними |
за, до, для, в, на, край, під, над, коло, біля, по, у | поміж, понад, щодо, з-під, понад, поза, з-над | на шляху до, праворуч від, на відміну від, залежно від |
утворені поєднанням двох чи кількох прпостих прийменників | складаються з окремих кількох слів |
Найбільші труднощі виникають у вживанні прийменника по, який в українській мові, на відміну від російської, має вужчу сферу функціонування й поєднується з іменником лише в конструкціях зі значенням:
1) мети (прийти по книгу, збирати документи по інстанціях);
2) місця чи напрямку дії (ходити по крамницях, повідомлення по телефону, їхати по дорозі);
3) місця поширення дії (майстер по дереву, ударити по нозі);
4) часу (відпочити по обіді = після обіду);
5) розподільності (роздати по примірнику книги кожному);
6) збірної кількості (ходити по двоє);
7) певних стосунків або взаємин (колега по роботі).
У решті випадків прийменник по поступається місцем на, за, з, до, для, від, під, у та ін.
Прийменники слід відрізняти від співзвучних їм омонімічних або па-ронімічних слів інших частин мови (іменників, прислівників), порівняйте:
вечеряє коло хати | утворили (що?) коло |
(прийменник) | (іменник) |
Протягом доби зафіксовано 1804 нові випадки захворювання. | Холодним протягом (чим?) обвiяло хлопчика. |
(прийменник) | (іменник) |
Для розрізнення варто пам’ятати, що прийменник не відповідає ні на яке питання, не є членом речення й стоїть біля іменників, займенників, числівників.
При синтаксичному розборі прийменник підкреслюється разом зі словом, якого він стосується.
В українській мові можливе вживання варіантів одного і того ж прийменника ( З - ІЗ - ЗІ -ЗО) або (У-В), що зумовлене закономірностями МИЛОЗВУЧНОСТІ МОВИ:
З уживається:
на початку речення: з наступного року...;
після паузи (коми, тире, крапки з комою, двокрапки, дужки): дилери можуть укладати угоди між собою, з брокером;
між голосними: згідно з інструкцією;
після приголосного, перед голосним: майнові права, що випливають з авторського права; фахівець з економіки;
після голосного перед приголосним (крім с, ш): знижка з ціни валюти, конференція з проблеми, згідно з наказом.
ІЗ уживається:
між свистячими й шиплячими звуками (з, с, ц, ч, ш, щ): встав із сходом сонця, гастролював із цирком;
та між групами приголосних (після них або перед ними): із двох примірників один був зіпсований; вийшов із тьмяної кімнати.
ЗІ вживається:
перед сполученням приголосних (2 приголосних ), коли початковими виступають з, с, ц, ч, ш, незалежно від закінчення попереднього слова: розмова зі звичайної робилася політичною; пов'язаених зі сплатою податків, продаж товарів зі знижкою, привітати зі святом, промовив зі сцени
ЗО вживається:
завжди при числівниках два, три: Буду у відрядженні днів зо два;
із займенником мною: Вирішили зо мною укласти угоду.
Чергування прийменників у – в
Прийменник У вживається:
1) між приголосними: отримав у сумі, сплатив у розмірі;
2) на початку речення: У період...;
3) після паузи (коми, крапки з комою, тире, двокрапки, дужки): сплачуються внески на соціальне страхування, у державний бюджет;
4) перед числовими показниками: У 2004 році...;
5) перед словами, які починаються на в, ф, ст, хв, зв: у зв'язку, у відповідності, у статуті.
Прийменник В пишеться:
1) між голосними: записано в акті;
2) після голосного перед більшістю приголосних: зафіксовано в документі, зазначено в контракті, виготовлено в кількості;
3) на початку речення перед голосним: В оголошенні, в акті зазначено;
4) після приголосного перед голосним: зустріч в аудиторії, участь в агітації, показник в опитуванні.
вздовж | з метою | з-поміж |
внаслідок | за винятком | з-за, із-за |
поруч | незалежно від | з-поміж, з-над |
№2:
Теоретичний блок
СПОЛУЧНИК
Сполучник – це службова незмінна частина мови, яка служить для з’єднання однорідних членів речення та частин складного речення:
І все на світі треба пережити,
І кожен фініш – це, по суті, старт,
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт. (Л. Костенко).
Сполучник не буває членом речення.
Сполучники, як і прийменники, можуть бути багатозначними словами та вступати у синонімічні відношення. Багатозначними можуть бути що, щоб, як тощо:
Щоночі, як місяць зійде, старий вовк виходив на узлісся (часовий).
У неї очі – як зіроньки сяють (порівняльний).
Устина не сказала, як це сталося (з’ясувальний).
Сполучники-синоніми: і – й – та(у значенні і), але – зате – проте, тож – тому, щоб – аби, бо – тому що, як – наче – ніби – мовби – неначе … тощо.
Сурядні – поєднують:а) рівноправні, незалежні частини складного речення; б) однорідні члени речення. | Підрядні – поєднують залежні (підрядні) речення з головним у складному. |
Н а п р и к л а д: і, а, проте, однак, або, чи | Н а п р и к л а д: як, бо, щоб, для того щоб |
№ | Вид | Приклади |
1. | Єднальні | і, й, та (в значенні і), також, теж, ні…ні, ані…ані, та ще й, а навіть: Все повторялось: і краса, й потворність (Л.Костенко). |
2. | Протиставні | а, але, зате, проте, однак, та (в значенні але), а втім, хоч…зате, як…так, не тільки…а й: Не час минає, а минаєм ми (Л.Костенко). |
3. | Розділові | або, чи, то, або…або, чи...чи, то...то, не то...не то, хоч…хоч: Або пан або пропав (Нар. мудрість). |
№ | Вид | Приклади |
1. | З’ясувальні | що, як, ніби: І кождий з нас те знав, що слави нам не буде (І. Франко).. |
2. | Обставинні: | |
а) | часу | Ледве, щойно, тільки, як, доки; як тільки, після того як, відтоді як: Як тільки в зеленому гаю зозуля «ку-ку» закує, я швидко вікно відчиняю (Із дитячої пісні). |
б) | причини | бо, оскільки; тому що, через те що, у зв’язку з тим що, завдяки тому що: І слави людської зовсім ми не бажали, бо не герої ми і не богатирі (І. Франко). |
в) | мети | щоб, щоби, аби; для того щоб: Щоб багато жити, треба працю любити (Нар. прислів’я). |
г) | умови | якби, аби, як, якщо, коли; коли б, як тільки: Якби вивчились так, як треба, то й мудрість би була своя (Т.Шевченко). |
ґ) | способу дії | як: Як постелиш, так і виспишся (Нар. прислів’я). |
д) | допустові | хоч, хай; незважаючи на те що, дарма що: Хочсорочка одна, та біленька щодня (Нар. прислів’я). |
е) є) ж) | Порівняльні міри, ступеня наслідку | як, мов, наче, ніби, ніж, немов, неначе, мовби, мовбито, нібито, неначе, неначебто, немовбито: Комусь, як мара, йому, як зоря (Нар. прислів’я).аж; що аж, що й: Закипіло, заревло навкруги, аж річка охнула (Панас Мирний). так що: Хутір ховався серед дерев, так що влітку іншу хатку даремно очима шукатимеш (М. Трублаїні). |
Прості | Складні | Складені |
непохідні, їхнє походження визначити важко | утворені з двох чи більше непохідних слів (пишуться разом) | утворені з повнозначних слів і сполучників (пишуться окремо) |
й, і, а, ні, та, то, бо,що | зате, однак, або,якщо, якби, щоб, нібито, немовбито, неначебто, ніби | через те що, для того щоб, зтим щоб, незважаючи на те що, в міру того як, перед тим як, дарма що, так що |
Одиничні | Повторювані | Парні |
уживаються між однорідними членами речення або частинами складного речення один раз | уживаються між однорідними членами речення або частинами складного речення не менше двох разів | уживаються між однорідними членами речення або частинами складного речення тільки у парі |
а, бо, та, але, щоб, немовби | чи…чи, то…то, ні…ні,і…і, або…або, хоч…хоч | не тільки…а (але) й, як…так і, хоч… але, якщо…то, як не… так, чим…тим, що…то, не стільки…скільки, коли…то |
Стара свита, та по-новому пошита (Нар. прислів’я). | І жнець, і швець, і надуду грець (Нар. прислів’я). | |
Що голова, то й розум (Нар.прислів’я). |
Непохідні | Похідні (утворені від інших частин мови) |
Їх походження встановити не можливо: а, чи, а, але, й | Утворені з інших частин мови: проте, щоб, якби, тому що, через те що |
№ | Сполучники – пишуться разом | Інші частини мови – пишуться окремо |
1. | Сполучники можна замінити іншими синонімічними сполучниками: зате, проте – а, але, однак; таж – адже, тож – тому, якби – коли б, якщо – коли, щоб – аби, притому – до того ж:Хоч не застав Івана вдома, зате (проте) прогулявся. | Інші частини мови: прийменник і займенник, займенник і частка, прислівник і частка – такій заміні не підлягають: За те оповідання його похвалили.Частки б, би, ж, же можна переставити на інше місце в реченні, і зміст не зміниться: Як мені хотілося б скласти екзамен на відмінно. |
2. | Сполучники членами речення не бувають і не відповідають на питання. | Займенники, прислівники є членами речення і відповідають на питання: яка? та ж; про що? – про те; за що? – за те; при чому? – при тому |
3. | У сполучниках якби, якщо наголос падає на останній склад: Якби мені черевики, то пішла б я на музики(Т.Шевченко). | На прислівник як завжди падає логічний наголос: Як би мені хотілося скласти екзамени на відмінно. |
Зверніть увагу! Прості речення у складному можуть з’єднувати сполучні слова – самостійні частини мови, які є членами речення: відносні займенники (хто, що, який, чий, котрий, скільки); прислівники (де, куди, звідки, коли, відколи, чому): Пишіть листи і надсилайте вчасно, коли їх ждуть далекі адресати, коли є час, коли немає часу і коли навіть ні про що писати (Л.Костенко).
№ | Сполучники | Сполучні слова |
1. | Не бувають членами речення: Слухай, діброво, що ліс говорить (Нар. прислів’я); Вона сказала, що була вдома. В обох реченнях сполучник що приєднує підрядну частину, підмет якої або наявний (ліс), або його можна підставити (…що вона була вдома). | Є членами речення: Вона так гарно намалювала сімейку грибів-боровиків, що стали в коло на лісовій галявині (В. Чухліб).Що можна замінити або іншим сполучним словом (які), або словом-об’єктом із першого простого речення (гриби-боровики). |
2. | На сполучники не падає логічний наголос: Вона сказала, що була вдома. Наголос падає на слово вдома. | Часто вимовляються з логічним наголосом: Вона знала, хто був у парку. Наголос падає на слово хто. |
3. | Підрядну частину із сполучником не можна замінити питальним реченням: Грицунь сказав, що він іде найматись (В.Винниченко) | Часто (але не завжди) підрядну частину можна замінити питальним реченням: Звідки вони взялися, ніхто ні в кого про те не спитав. (Звідки вони взялися?) |
ПРАВОПИС СПОЛУЧНИКІВ
Сполучники, як би вони не були утворені, звичайно пишуться разом (одним словом):
а) адже, аніж, ніж, отже, отож, таж, також, теж, тож;
б) аби, мовби, немовби, ніби, начеб, неначеб, щоб, якби;
в) мовбито, немовбито, нібито, начебто, неначебто, тобто, цебто;
г) абощо, тощо, якщо;
д) притому, притім, причому, причім, проте, зате, затим.
Частина сполучників може мати при собі частки, з якими вони пишуться тільки окремо, а саме: адже ж, або ж, але ж, бо ж, все ж, хоч би, хоча б, коли б, коли б то.
Окремо пишуться всі складові частини в таких сполучниках: та й, то й, дарма що, так що, тому що, через те що, для того щоб, з тим щоб, в міру того як, з тих пір як.
У кількох сполучниках перші дві частини пишуться разом, наступні — окремо, а саме: тимчасом як, незважаючи на те що, затим що.
Сполучники з підсилювальними частками отож-бо, тож-то, томуто, тим-то, якби-то, тільки-но пишуться через дефіс.
№3:
Теоретичний блок
ЧАСТКА
Частка – це службова незмінна частина мови, яка надає окремим словам чи реченням додаткових смислових відтінків і служить для утворення нових слів або окремих граматичних форм:
Тільки той ненависті не знає, Хто цілий вік нікого не любив (Леся Українка).
Частка не є членом речення.
Формотворчі | Словотворчі | Заперечні | Модальні |
а) утворюють умовний спосіб дієслів: б, би (зробила б); б) утворюють наказовий спосіб дієслів: хай, нехай, бодай; в) творять зворотні дієслова: -ся, –сь (сміється, знайшовсь); г) творять найвищий ступінь порівняння прикметників і прислівників: най-, що-, як- (найкращий, щонайвище). | утворюють нові слова: будь-, -небудь, казна-, хтозна-, бозна-, аби-, де-, -сь, чи-, що-, як-, чим- (будь-як, абищо, колись, щодня, якраз, чимало, чимшвидше) | Заперечують висловлене: не, ні, ані (не образив, ні про що, аніскільки) | надають окремому слову в реченні або цілому реченню додаткових відтінків (так, еге, лише, ледве чи, це, власне, саме) |
Про написання часток див. розділ «Орфографія. Правопис часток»! |
№ | Види | Приклади | ||
1. | Питальні | чи, хіба, невже: Чи справді так було, чи, може, хто збрехав? (Л.Глібов). | ||
2. | Стверджувальні | так, еге, егеж, атож, аякже, авжеж: Так, я хочу крізь сльози сміятись… (Леся Українка). | ||
3. | Підсилювальні | як, що за, та, що то за, і, й, а, о, ой, ще: О Україно! О рідна ненько! Тобі вірненько присягнем! (М.Вороний). | ||
4. | Вказівні | ось, от, це, оце, то, ото, он, ген, онде: Онде балочка весела, в ній хороші красні села (Леся Українка). | ||
5. | Означальні | саме, якраз, справді, точно, власне, рівно: Сиділи ми в садочку, там саме зацвітав і сипався з каштанів білий цвіт (Леся Українка). | ||
6. | Видільні (обмежувально-видільні) | навіть, тільки, лише, лиш, лишень, хоч, хоча б, аж, же, ж, таки, уже, собі, все ж: Лиш боротись – значить жить! (І.Франко). | ||
7. | Спонукальні | Годі, бодай, давай, ну, бо, но: Уперед! Годі скніти рабами! (П.Грабовський). | ||
8. | Кількісні | Майже, приблизно, мало не, трохи не, чи не, ледве не: На майдан вийшло майже все село. | ||
9. | Власне модальні (висловлюють сумнів, непевність, припущення) | мов, мовляв, чи, наче, ніби, мовби, мабуть, навряд, навряд чи, ледве чи, ба, ой, ну й: Навряд чи десь по інших країнах світу співають так гарно, як у нас на Україні (О.Довженко). |
Непохідні | Похідні (утворені від інших частин мови) |
Їх походження встановити не можливо: чи, о, но, і | Утворені з інших частин мови: мовби, хоча б, онде, якраз, навряд чи, ніби |
Прості | Складні | Складені |
непохідні, їхнє походження визначити важко | утворені з двох чи більше непохідних слів (пишуться разом) | утворені з повнозначних слів і сполучників (пишуться окремо) |
й, і, а, ні, як, он, це, он, ген | нібито, мовби, авжеж, атож, аякже, ото, онде | навряд чи, ледве чи, що за, ну й, куди там, де й, хоча б |
Частки | Сполучники |
Нехай той люд потомлений хоч трохи відпочине! (І.Франко); Полохлива ворона і куща боїться (Нар. тв.). | Поєднують однорідні члени речення або прості речення у складному: Хоч я втомився, але тебе радий бачити (хоч приєднує підрядну частину складного речення). Добре слово краще за цукор і мед (Нар. тв.) – і поєднує однорідні члени речення. |
Прислівники | |
Точно такий подарунок ми придбали вчора бабусі. | Відповідають на питання: Відстань визначили точно (як?). |
ПРАВОПИС ЧАСТОК
Разом пишуться:
Частки аби, де, сь, чи, що, як, ані, чим, ні: абиколи, якраз, деякий, хтось, щодня, якнайліпше, анітрохи, чимдуж. Але: поки що, дарма що, ледве що.
Частки би, б, же, ж, ось, он, то у складі сполучників: щоб, якби, немовбито, адже, отже, також.
Через дефіс пишуться частки будь-, небудь-, казна-, хтозна-, -бо, но-, то-, -от, -таки, бозна-: будь-коли, бозна-хто, стій-бо, як-от, умів-таки, так-то. Але: хтозна в кого, будь у чому, все ж таки, хтозна й хто; таки вивчив, таки домігся свого.
Окремо від інших самостійних слів пишуться частки же, ж, то, ось, он, хай, нехай, би, б, що то, що за, чи то: Голос криниці — чого ж ти замовк? (Л. Костенко). Що за золота у вас дитина (А.Тесленко).
Рефлексія від 0 учнів
Сподобався:
Зрозумілий:
Потрібні роз'яснення: