Урок:

«Календарний та історичний час».

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Мета: сформувати знання про історичний час, історичний простір, відлік часу в історії та одиниці його вимірювання; розвивати хронологічні та просторові вміння, навички роботи з лінією часу, вміння лічби років в історії; виховати інтерес учнів до історії.

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Вільне введення тексту

2 з 2 балів

АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

        Розташуйте букви у правильній послідовності і поясніть зміст утворених понять.

  • Я І Г О Л О Н О Р Х

  • Л І Т С Т О Т Я

  • А Р Е

2:

Теоретичний блок

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

        Історія як наука тісно пов’язана з часом. Щоб вивчати події минулого, з’ясовують, коли вони відбулися, які події відбулися раніше, а які пізніше, якою є тривалість події, як вона співвідноситься з іншими подіями. Важливо знати тривалість події, коли вона почалася, а коли скінчилася. Для вивчення історії важливо знати відповідь на запитання «Коли?» та «Як довго?».

        IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІЛУ        

        Розповідь вчителя 

        «Урочиста дата», «дата народження» – дата – точний календарний час будь-якої події. Подія, що відбулася в певний час і у певній частині простору, –  історичний факт. 

        Дата події – час, місце події – простір. Простір минулого відображено на історичних картах. Природні явища призвели до створення календарю (поділ на роки, місяці, дні). Календар дає можливість визначити історичний час тієї чи іншої події. 

        Наука, яка систематизує послідовність історичних подій у часі, описує та вивчає, коли саме відбувалися певні історичні події, – хронологія («хронос» – час, «логос» – наука, вчення).

        Дослідження історичних подій відбувається в хронологічній послідовності.

        Лічбу років ми розпочинаємо з певної події.

        Ера (з лат. «вихідне число») – новий період розвитку, що починається визначною подією. 

        

        Перший сонячний календар винайшли давні єгиптяни (в основу лягли зміни фаз Місяця). Єгиптяни поділили рік на 12 частин, 365 днів. День і ніч мали по 12 частинок (24 години).

        Єгиптяни помітили, що під час літнього сонцестояння, після найкоротшої ночі на небі з’являється яскрава зірка Сіріус. У цей день і починався розлив ріки Ніл, від якої залежало життя і господарство Давнього Єгипту. Вони вирахували, що від однієї появи Сіріуса на небі до наступної проходило 365 днів. Цей довгий період вони розділили на 12 відрізків, по 30 днів у кожному (впізнаєте теперішні місяці?). А решту – 5 днів – помістили в кінець року. Так з’явився перший предок нашого календаря. Незабаром єгиптяни помітили дивне явище: Сіріус запізнювався! Кожні 4 роки зірка спізнювалася на добу. За календарем рік закінчувався, а зірка на небі не з’являлася! Календар поспішав. Науковці зрозуміли, що в їх розрахунках помилка і вирішили, що рік дорівнює 365 дням і 6 годинам. Різниця, здавалося б, невелика, але за чотири роки цей час сумарно дорівнює добі. Проте, давні єгиптяни не стали переробляти календар.

Зміни прийшли набагато пізніше (в 46 році до нашої ери) римський імператор Юлій Цезар вніс правки в календар єгиптян. У юліанському календарі (так його стали називати) довжина місяці була неоднаковою: в одному – 30, в іншому – 31, а в лютому і зовсім 28 днів. Саме до найкоротшого місяця раз на чотири роки стали додавати зайву добу, щоб календар не поспішав. Такий рік отримав назву високосного.

Ми користуємося зараз Григоріанським календарем, який був запроваджений 400 років тому Папою Римським Григорієм ХІІІ.

        Відповідність століть рокам (Стр.18)

        Століття – «ст.», тисячоліття – «тис.».

        100 р. – І ст.,  101 р. – ІІ ст.

        Шкала часу – умовний напрямок руху часу.

        В Україні: літочислення бере свій відлік від народження Ісуса Христа.

3:

Теоретичний блок

Виконання вправ

4:

Вільне введення тексту

ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 

        Розв’язання історичних задач:

  1. У якому році, столітті, тисячолітті ми живемо?

  2. Позначте у зошитах на лінії часу свій рік народження та роки народження своїх рідних. У якому столітті і тисячолітті вони народилися?

  3. Уперше назва «Україна» з’явилася в 1187 р., а незалежною наша держава стала в 1991 р. Скільки років розділяє ця подія? 

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
Рекомендуємо

§ 11. ОДИНИЦІ ВИМІРЮВАННЯ ІСТОРИЧНОГО ЧАСУ(Хлібовська)

§ 11. ОДИНИЦІ ВИМІРЮВАННЯ  ІСТОРИЧНОГО ЧАСУ(Хлібовська)

657

Аватар профіля Поліщук Катерина Олександрівна
Вступ до історії
5 клас

25 грн

Розробка уроку НУШ.Способи упорядкування історичного часу. Хронологічна і синхронізована таблиці

Розробка уроку НУШ.Способи упорядкування історичного часу. Хронологічна і синхронізована таблиці

466

Аватар профіля Рудь Тетяна Вячеславівна
Вступ до історії України та громадянської освіти
5 клас

40 грн

Діагностична робота за групою загальних результатів «Орієнтування в історичному часі та просторі»

Діагностична робота за групою загальних результатів  «Орієнтування в історичному часі та просторі»

100

Аватар профіля Бринза Тетяна Михайлівна
Досліджуємо історію і суспільство (інтегрований курс)
5 клас

19 грн

Оглядове вивчення історичної теми у творчості Кобзаря («Іван Підкова», «Тарасова ніч», «Гайдамаки»). Вісь неперервності історичного часу («До Основ’яненка»). ТЛ: послання.

Оглядове вивчення історичної теми у творчості Кобзаря («Іван Підкова», «Тарасова ніч», «Гайдамаки»). Вісь неперервності історичного часу («До Основ’яненка»). ТЛ: послання.

486

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
9 клас

25 грн

Де і як зберігаються історичні джерела ?

Де і як зберігаються історичні джерела ?

275

Аватар профіля Вергун Ольга Володимирівна
Історія: Україна і світ
5 клас

20 грн

Схожі уроки

Кримська війна 1853 -1856 рр. та реформи 60 - 70 рр. ХІХ ст.

Кримська війна 1853 -1856 рр. та реформи 60 - 70 рр. ХІХ ст.

631

Аватар профіля Глушко Лариса Іванівна
Історія України
9 клас

Українська революція і боротьба за збереження державності (1917-1921рр)

Українська революція і боротьба за збереження державності (1917-1921рр)

452

Аватар профіля Чуприна Марія Прохорівна
Історія України
5 клас

Утворення Галицько - Волинської держави

Утворення Галицько - Волинської держави

347

Аватар профіля Чуприна Марія Прохорівна
Історія України
7 клас

Воєнно-політичні події 1654-1657 років

Воєнно-політичні події 1654-1657 років

1524

Аватар профіля Гурська Вікторія Михайлівна
Історія України
8 клас

ЛІВОБЕРЕЖНА ТА ПРАВОБЕРЕЖНА УКРАЇНА У 60-70-Х РОКАХ ХVІІ СТОЛІТТЯ. ПЕТРО ДОРОШЕНКО

ЛІВОБЕРЕЖНА ТА ПРАВОБЕРЕЖНА УКРАЇНА У 60-70-Х РОКАХ ХVІІ СТОЛІТТЯ. ПЕТРО ДОРОШЕНКО

177

Аватар профіля Буланов Юрій Іванович
Історія України
8 клас