Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Сенсорне виховання за методикою Монтессорі: практичні інструменти для педагогів ЗДО
»
Взяти участь Всі події
Урок:

"Двокрапка у безсполучниковому реченні"

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Бліцопитування

Які речення називаються безсполучниковими?

На які дві групи поділяються безсполучникові складні речення?

Скільки однорідних частин може бути в безсполучникових складних реченнях? (Кількість необмежена.)

А в реченнях з неоднорідними частинами? (Тільки дві.)

Яка роль інтонації в безсполучникових складних реченнях?

(Вона не тільки об’єднує частини складного речення, а й вира­жає різні смислові відношення.)

Якою може бути інтонація в цих реченнях?

(Інтонація переліку, пояснювальна, зумовленості, зіставлення , протиставлення.)

Коли в реченнях ставлять двокрапку? (Перед однорідними чле­нами речення, між частинами складного безсполучникового ре­чення.)

Вміст уроку:
Опис, який учні побачать перед початком уроку

Тема: Двокрапка у безсполучниковому складному реченні

Мета:пояснити учням правила вживання двокрапки між частинами безсполучникового складного речення; формувати вміння визначати відповідну пунктограму та обґрунтовувати вибір вживання відповідного розділового знака ; розвивати орфографічну та пунктуаційну грамотність учнів, увагу, пам'ять, логічне мислення; сприяти вихованню поваги до краси та багатства рідного слова.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: зошити, дошка, таблиця, картки-схеми, підручник, дидактичний матеріал.

Правила вживання « : »

1. Якщо в другому речен­ні вказано на причину того, про що говорилося в першому

Приклад : Сова ніяк заснуть не може: цикада співами тривожить (М. Годованець)

2.Якщо друге речення розкриває зміст першого, пояснює його. У першо­му реченні можуть бути слова так, такий, одно

Приклад: Часто так буває: один вину свою на другого звертає

3. Якщо друге речення доповнює перше в ці­лому або якийсь із його членів

Приклад: Бачу здалеку: хвиля іскриста грає вільно по синьому морю (Леся Українка).

Примітка: іноді в пер­шому реченні слова, до яких безпосередньо належить друга частина, випускаються

Приклад: Вийшла на галяви­ну: кожна квітка наче привіталася зі мною

Бліцопитування

Які речення називаються безсполучниковими?

На які дві групи поділяються безсполучникові складні речення?

Скільки однорідних частин може бути в безсполучникових складних реченнях?

А в реченнях з неоднорідними частинами?

Яка роль інтонації в безсполучникових складних реченнях?

Якою може бути інтонація в цих реченнях?

Коли в реченнях ставлять двокрапку?

Проходження тесту :

( тест оцінюється в бали )

1. Виберіть безсполучникове складне речення.

А ) Грицько побачив, що Семен рве ягоди, і зупинився.

Б ) В селі бігли з дворів назустріч чумакам дівчата, діти, поважні діди з палицями.

В ) Хмари пливли низько над землею, можна було сподіватися дощу.

Г ) Сонце, мабуть, пливло за обрій, і в лісі ходив уже важкий присмерк.

2. Двокрапка ставиться між частинами такого безсполучникового речення:

А ) Поїзд пішов згасли вогні .

Б ) Економте час вчіться на чужих помилках .

В ) А слово скаже з пам’яті не викинеш .

Г ) Зустрілося слово спинилося слово зникало назавжди й приходило знову .

3.Правильно поставлено двокрапку в реченні :

А ) Так і живу я нині: матері мову шаную, море, глибоке море, в рідному слові я чую.

Б ) Подивилась ясно: заспівали скрипки!

В )Так тихо, так любо: так ніжно у полі.

Г )Карпатське сонце в небо йде повільно: світліє тиша між дерев глибока.

4.8.Між частинами безсполучникового складного реченнях треба поставити двокрапку в рядку (розділові знаки вилучено)

А ) Наука вчить багато а життя ще більше.

Б ) Найшла коса на камінь бо коса не втне а камінь не подасться!

В ) Лаврін не поганяв волів він забув і про воли і про мішки й тільки дивився на Мелашку.

Г ) Якщо раніше встанеш то більше зробиш.

5.Двокрапку слід поставити в реченні:

А ) Мати рідна моя! Знай по бурі тяжкій перемога засяє дзвінка і лагідна.

Б ) Стоїш високо не будь гордим, стоїш низько не гнися.

В ) Колись я думав що радощі – це путь у світ незнаний із моїх Покуть; тепер я знаю що радість – то дорога до яблунь, що в Стопчатові цвітуть.

Г ) Арфами, арфами ,золотими, голосними обізвалися гаї самодзвонними йде вес.

6.Вкажіть речення , двокрапка в яких стоїть між частинами БСР:

А ) Серед садочка на клумбах цвітуть різні-різні квіти: і братки, і гвоздики, і флокси, і резеда

Б ) В дідуся затремтів голос: «Ну дивись, Даньку!»

В ) Сталось диво: тоді камінець засіяв і промінням ясним всіх людей здивував.

Г) Зелений яр сьогодні незвичайний: хисткий туман хитається на дні.

ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Лінгвістичний аналіз

З’ясуйте, чи до одного типу за будовою належать подані речення. Поясніть розділові знаки. Яке речення відповідає темі сьогод­нішнього уроку?

1. Тиша в морі... ледве-ледве Колихає море хвилі; Не колишуться од вітру На човнах вітрила білі (Леся Українка). 2. У щастя люд­ського два рівних є крила: троянди й виноград, красиве і корисне(М. Рильський). 3. Ліс ще дрімає, а з синім небом уже щось діється: воно то зблідне неначе від жаху, то спалахне сяйвом, немов од радо­щів (М. Коцюбинський).

Творче моделювання

Складіть за однією з поданих схема безсполучникове складне ре­чення.

1)[],[],[].

2)[ ]:[ ].

3)[ ],[ ]:[ ].

( Завдання оцінюється в бали )

ПІДСУМОК УРОКУ

Поставте на полях зошита оцінку за свою роботу на уроці. Чи за­доволені ви нею?

Чи все було зрозуміло?

Ви можете бути впевненими, іцо не зробите помилок у безспо­лучникових складних реченнях?

  • ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

    Виконайте вправу з підручника. ( посилання на підручник : https://files.pidruchnyk.com.ua/uploads/book/9_klas_ukrajinska_mova_avramenko_2017.pdf , стр 107 , вправи : 4 , 5 , 6 .

    Випишіть по три безсполучникових складних речення з однорідними й неоднорідними частинами.

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Вільне введення тексту

4 з 4 балів

Бліцопитування

Які речення називаються безсполучниковими?

На які дві групи поділяються безсполучникові складні речення?

Скільки однорідних частин може бути в безсполучникових складних реченнях?

А в реченнях з неоднорідними частинами?

Яка роль інтонації в безсполучникових складних реченнях?

Якою може бути інтонація в цих реченнях?

Коли ставиться двокрапка в безсполучникових складних реченнях ?

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
Рекомендуємо

Двокрапка в безсполучниковому складному реченні

Двокрапка в безсполучниковому складному реченні

487

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська мова
9 клас

30 грн

Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні: двокрапка.

Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні: двокрапка.

373

Аватар профіля Чечіль Наталія Анатоліївна
Українська мова
9 клас

20 грн

Безсполучникове складне речення. Розділові знаки у безсполучниковому складному реченні

Безсполучникове складне речення. Розділові знаки у безсполучниковому складному реченні

304

Аватар профіля Басій-Волошина Валентина Володимирівна
Українська мова
9—11 клас, дорослі та змішані

33 грн

Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення

Безсполучникове складне речення. Смислові  відношення між            частинами безсполучникового складного речення

426

Аватар профіля Пономарьова Наталія Вячеславівна
Українська мова
9 клас

20 грн

Тире в безсполучниковому складному реченні

Тире в безсполучниковому складному реченні

687

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська мова
9 клас

30 грн

Схожі уроки

Правопис складних іменників (повторення й поглиблення).

Правопис складних іменників (повторення й поглиблення).

661

Аватар профіля Мірошніченко Леся Миколаївна
Українська мова
6 клас

Розділові знаки в СПР з кількома підрядними

Розділові знаки в СПР з кількома підрядними

824

Аватар профіля Яковець Надія Василівна
Українська мова
9 клас

Розвиток зв"язного мовлення. Есе.

Розвиток зв"язного мовлення. Есе.

504

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська мова
10 клас

Спостерігаю за відмінюванням займенників 3-ої особи

Спостерігаю за відмінюванням займенників 3-ої  особи

388

Аватар профіля Сухорукова Валентина Михайлівна
Українська мова
4 клас

Послідовна підрядність.

Послідовна підрядність.

222

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська мова
9 клас