Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Сенсорне виховання за методикою Монтессорі: практичні інструменти для педагогів ЗДО
»
Взяти участь Всі події
Урок:

10-а 20.02.23 Способи запису прочитаного: план, конспект, тези, тематичні виписки

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Результат пошуку зображень за запитом книги картинки для презентацииТема: Способи запису прочитаного:

план, конспект, тези, тематичні виписки

ХІД ЗАНЯТТЯ

1.Вступне слово

Все більше зростаючий потік інформації, інтерес широкого кола людей до науки, техніки, мистецтва вимагають вміння читати, робити записи почутого і прочитаного, зіставляти прочитаний матеріал з раніше відомим, систематизувати його. Вміти читати і занотовувати прочитане — необхідна риса й ознака інтелектуальної праці. Записи роблять роботу з книгою раціональнішою, ефективнішою, допомагають швидко відновити в пам'яті прочитане і навіть через певний проміжок часу служать довідковим матеріалом.

Видів запису існує багато. Вибір того чи іншого з них визначається конкретною метою. Якщо зміст книжки нескладний, легко засвоюється — можна обмежитися складанням плану роботи. Якщо вас цікавлять лише окремі місця, то потрібно виписати саме їх (зробити виписки), а за ними скласти тези. Якщо книжка містить нову, цікаву, але важку для засвоєння інформацію, доцільно її законспектувати.

2:

Теоретичний блок

Завдання 1. Уявіть ситуацію: ви прийшли в бібліотеку, щоб дібрати матеріал для виступу на семінарському занятті. Для цього вам потрібно дізнатися, яку інформацію можна взяти з книги і як це зробити швидко, з найменшою затратою зусиль. Пригадайте, як правильно працювати над засвоєнням змісту статті чи розділу книги?

Звірте свої міркування з поданою пам'яткою.Результат пошуку зображень за запитом книги картинки для презентации

Як працювати з книжкою

Для ознайомлення зі змістом книги необхідно:

а) прочитати титульну сторінку – прізвище автора, заголовок, рік видання;

б) прочитати анотацію (коротку інформацію про цю книгу) вміщену на зворотному боці титульної сторінки;

в) уважно ознайомитися зі змістом  у кінці книги або після титульної сторінки;

г) прочитати передмову або вступ.

Під час читання звернути увагу на:

а) назви окремих розділів, частин, параграфів тощо;

б) слова і словосполучення, виділені різними шрифтами (розрядкою, курсивом, півжирним);

в) значення незрозумілих слів, з’ясувавши їх за допомогою словників та енциклопедій;

г) посилання, що позначаються зірочкою або цифрою , одразу уважно прочитати пояснення до них унизу сторінки.

Для засвоєння змісту прочитаного необхідно:

а) поділити прочитаний матеріал на частини, виділити в них найголовніше;

б) скласти план (простий, складний), тематичні виписки, тези або конспект.

3:

Вільне введення тексту


Результат пошуку зображень за запитом книги картинки для презентацииЗавдання 2. Прочитайте текст , визначте його основну думку.

План – найкоротший запис логічної структури тексту із зазначенням опорних пунктів у розгортанні теми, переліку запитань, на які в тексті дають відповідь. Це своєрідний шлях через текст від факту до факту, від думки до думки. У ньому обов’язково фіксуються всі структурні частини джерела: вступ, основна частина, висновок.

Вдалий план чітко передає головний зміст тексту. Компактний і послідовний, він допомагає зберегти прочитане у пам’яті.

На відміну від конспектів і тез, які складають під час повторного читання й опрацювання тексту, план можна складати, читаючи текст уперше. Якщо в записах допущено якусь неточність, її легко виправити, адже пункти плану короткі.

Етапи складання плану

- Читаючи текст, подумки розбирайте його на частини, кожна з яких містить закінчене повідомлення про окремий момент розвитку теми.

- Перейдіть до створення пунктів плану. Пункт плану - це коротке, в одне речення формулювання основного змісту частини тексту.

- Згрупуйте матеріал тексту навколо важливих думок (пунктів плану), обдумуючи при цьому порядок частин і зв’язок між ними.

Залежно від того, якою мірою дрібні змістові групи тексту відображені в плані, він буває більш або менш розгорнутим. Розрізняють прості й складні плани.

Простий, якщо в ньому зазначені лише основні питання; у пунктах простого плану перелічують основні мікротеми тексту.

Складний, якщо поруч з основним є додаткові запитання; пункти складного плану розбивають на підпункти.

Типи планів

Питальний план  складають

за допомогою питальних речень, які розкривають проблематику тексту у логічній послідовності; кожному смисловому блоку відповідає одне запитання, а кожне наступне пов'язане з попереднім.Результат пошуку зображень за запитом книги картинки для презентации

Наприклад:

1. Що таке мовна норма?

2. До яких джерел слід звертатися, щоб перевірити правильність написання того чи іншого слова?

3. Який зв'язок між "Правописом" і словниками?

Тезовий план - сформульоване основне положення абзацу, його мікротема.

Наприклад:

1. Конституція в сучасному світі є невід'ємним атрибутом держави, ознакою її суверенності.

2. Під конституцією в матеріальному значенні розуміють здебільшого сукупність юридичних норм, які закріплюють основні права і свободи людини і громадянина.

3. Конституція у формальному значенні - це єдиний акт або ж кілька актів, що мають вищу юридичну силу стосовно інших нормативних актів.

4. Як Основний Закон, Конституція України складає ядро національної правової системи, є юридичною базою для розвитку всього українського законодавства.

Номінативний (називний) план _ для його складання використо-вують називні речення, у яких головний член (підмет) виражений іменником або прикметником, дієприкметником - тільки у формі називного відмінка.

Наприклад:

1. Слово світське і сакральне в культурному процесі.

2. Релігія як символічна форма: раціональні та ірраціональні аспекти.

2.1. Слово в християнському культі.

2.2. Світське і сакральне осягнення слова Біблії.

2.3. Функціональність біблійної символіки в сучасному суспільстві.

3. Слово в мистецтві красного письменства.

3.1. Соціальний статус поета (письменника).

3.2. Освітній потенціал творів красного письменства.

4:

Вільне введення тексту

Завдання 3. Прочитайте текст. Доведіть, що він належить до наукового стилю мовлення. Дайте відповіді на подані нижче запитання.

Тези як вид наукового тексту

Відомо, що запис зберігає частину прочитаного. Він дисциплінує, змушує краще заглибитися в зміст, привчає виділяти основне, сприяє міцнішому засвоєнню, повторенню і закріпленню матеріалу.

План є попередньою формою запису прочитаного. Він передує тезам та конспекту — складнішим та змістовнішим формам нотування.

Змістовні тези неможливі без попередньо складеного чіткого плану, хоча вміст і обсяг плану та тез можуть відрізнятися. Вдало сформульовані тези включають у себе всі основні питання, які має відображати план. Ці питання у тезах доповнюються положеннями, що розкривають окремі аспекти мікротем. Якщо план допомагає представити структуру тексту та назвати його основні теми, то тези розкривають суть всієї текстової інформації.

Отже, тези – це стислі положення доповіді, повідомлення, статті тощо, правдивість яких треба довести.

У тезах однією-двома фразами обґрунтовують тему, викладають історію питання, методику дослідження та його результати. На відміну від конспекту, у тезах відсутні деталі, пояснення, ілюстрації,  але це не зважає створенню цілісного, концептуального уявлення про зміст праці. По суті, тези - це її розгорнуті висновки.

Розрізняють два види тезування — відбір авторських тез із тексту; формулювання основних положень статті чи розділу книжки власними словами.

Тези можуть бути цитатними, вільними (формулювання того, хто виконує тези), комбінованими (цитати і власні формулювання).

Етапи складання тез:

- Після попереднього ознайомлення прочитайте текст удруге.

- Під час повторного читання розбивайте текст на змістові частини, роблячи відповідні помітки олівцем, звертайте увагу на шрифтові виділення, що допоможе вам у роботі.

- Осмислюючи кожний уривок, подумки виділіть у ньому найсуттєвіші положення. Рекомендуємо підкреслювати або виписувати головні думки цієї частини тексту: це застереже від хибного висновку про сутність основної тези.

- Сформулюйте своїми словами або випишіть цитатою основні тези визначених частин (формулювання думок повинно бути чітким і стислим, але зі збереженням самобутності форми).

- Виділяйте пропуском одну тезу від іншої, що полегшує подальшу роботу з ними.

- Роблячи складні тези, виписуйте побіжні думки (прості тези) так, щоб вони пояснювали, аргументували основні.

- Якщо текст великий за обсягом, то в кінці кожної тези вказують номер сторінки джерела.

Складання тез — важливий засіб підвищення рівня самостійної роботи, розвитку логічного мислення, мовленнєвої культури студентів.


5:

Теоретичний блок

Результат пошуку зображень за запитом книги картинки для презентацииПояснення викладача

- У роботі з текстами досить часто вдаються до конспектування.

Конспект – це короткий письмовий виклад змісту книжки, статті, уроку чи усного виступу (лекції, доповіді).

Види конспектів : план-конспект, текстуальний (цитатний) вільний, тематичний, схематичний.

Основні вимоги до написання конспекту : системність і логічність викладу матеріалу, стислість, переконливість і завершеність.

Етапи складання конспекту:

1.Прочитайте текст, виділить у ньому слова, незрозумілі місця, імена, дати, перелік основних думок, що є у тексті, складіть простий план.

2. З’ясуйте у словнику значення нових незрозумілих слів; запишіть їх у зошит.

3. Повторне читання поєднуйте із записами основних думок автора та їх ілюстрацією. Записуйте своїми словами, не переписуйте текст статті. Прагніть стислості, користуйтеся правилами запису тексту.

4. Прочитайте конспект ще раз, доопрацюйте його.

1. План-конспект – це стислий, складений у формі плану переказ прочитаного чи почутого.

Характеристика конспекту: стислий, простий, швидко складається і запам’ятовується, вчить вибирати головне, чітко і логічно викладати думку, дає змогу засвоїти матеріал у процесі його вивчення, що робить його незамінним за швидкої підготовки доповіді, виступу. Однак працювати з ним після того, як минуло багато часу, досить важко, оскільки складно відновити у пам’яті зміст матеріалу.

Етапи роботи

- Складіть план прочитаного тексту чи скористайтеся готовим.

- Коротко й переконливо поясніть кожен пункт плану , оберіть розумну та ефективну форму запису.

- Сформулюйте і запишіть висновок.

2. Текстуальний (цитатний) конспект -це конспект, створений з уривків оригіналу тексту-цитат.

Характеристика конспекту: складається з висловлювань автора, викладених ним фактів: використову-ють для роботи з першоджерелами; до нього можна неодноразово повертатися. Проте він не сприяє активній розумовій роботі і, здебільшого, є тільки ілюстрацією до викладання теми.

Етапи роботи

- Прочитайте текст, виділіть у ньому основний зміст, основні думки, цитати, що включаються у конспект.

- Користуючись правилами скорочення цитат, запишіть їх (цитати) у зошит. Форма запису може бути довільною: цитата, висновок, основні питання, докази (цитати), висновки.

- Прочитайте записаний текст, звірте його з оригіналом.

- Зробіть загальний висновок.

3. Вільний конспект – це поєднання виписок, цитат, тез.

Характеристика вільного конспекту : значною мірою сприяє засвоєнню матеріалу, потрібно вміти активно використовувати всі типи записів (планів, тез, виписок).

Етапи роботи

- Використовуючи наявні джерела, виберіть матеріал відповідно до теми, вивчіть його і глибоко продумайте.

- Зробіть потрібні виписки основних думок, цитат, складіть тези.

- Використовуючи підготовлений матеріал, сформулюйте основні положення за темою.

4.Тематичний конспект – це конспект відповіді на поставлене запитання або конспект навчального матеріалу теми.

Характеристика тематичного конспекту: може бути оглядовим і хронологічним; вчить аналізувати різні точки зору на одне і те саме питання, використовувати наявні знання і особистий досвід; корисний під час роботи над доповіддю, повідомленням, рефератом.

Етапи роботи

- Прогляньте кілька джерел і виберіть матеріал за визначеною темою або за хронологією.

- Уявно оформіть прочитаний матеріал у вигляді плану.

- Користуючись планом, коротко своїми словами викладіть усвідомлений матеріал.

5. Схематичний конспект – це узагальнення матеріалу у вигляді схем, графіків, таблиць, що дають змогу розкрити зміст предмета дослідження, відкинувши другорядні деталі.

Характеристика схематичного конспекту: полегшує сприймання і розуміння теми; уточнює матеріал, лаконічно відтворює його структуру і практичну спрямованість; економить час для запам’ятовування теми.

Етапи роботи

- Доберіть фактичний матеріал.

- Генералізуйте факти: виділіть ядро знань, відкиньте другорядне, не суттєве.

- Закодуйте матеріал графічними символами, кольорами тощо.

Складаючи конспект, максимально точно записуйте:Результат пошуку зображень за запитом книги картинки для презентации

а) формули, визначення, схеми;

б) важкі для розуміння місця, думки, приклади;

в) факти, положення, від яких залежить розуміння головного;

г) усе нове, незнайоме (на противагу знайомому);

д) те, чим часто доводиться користуватися;

е) те, що важко одержати з інших джерел.

6:

Теоретичний блок

Отже, основні види записів – це план, тези, конспект. Є також записи допоміжного характеру – робочі, які використовують для складання планів, тез, конспектів. До них належать виписки, нотатки, цитати тощо.

Тематичні виписки — це особливий спосіб запису вмісту почутого або прочитаного. Мета таких виписок — підготовка матеріалу для доповіді, повідомлення. Складанню виписок передує добір необхідної літератури, її значення. На цій основі складається план, відповідно до якого добираються тематичні виписки.

Виписки здебільшого робляться після читання розділу або параграфа, після осмислення їх змісту. В такому випадку вони добре доповнюють план (або тези) прочитаного, уточнюють, пояснюють їх.

Найважливіші місця з прочитаних книжок можна записати дослівно, а іноді своїми словами, якщо точне посилання на статтю, посібник, брошуру не потрібне. Найчастіше виписки оформлюються у вигляді цитат.

Як працювати над тематичними виписками


1.    Вибрати з тексту необхідний матеріал і виписати його на картки у вигляді цитати в такій послідовності: цитата, прізвище та ініціали автора твору, назва твору, видавництво, рік і місце видання, розділ книги чи том, сторінка.
2.    Якщо з цієї сторінки беруться ще цитати, то посилання на джерело робиться так: «Там само». Коли ж цитата береться з іншої сторінки книжки, то пишеться: «Там само» й вказується сторінка.
3.    Чужі слова потрібно наводити з абсолютною точністю, не вириваючи їх з контексту.
4.    Якщо під час цитування доводиться робити пропуски окремих слів, то в цитаті замість пропущених слів ставляться три крапки (...).
5.    Цитати у вигляді самостійного речення оформляються за правилами пунктуації при прямій мові.
6.    Якщо цитата є складовою частиною думки того, хто пише, то вона береться в лапки і пишеться з малої букви.
7.    На полях перед цитатою або у верхній частині доцільно давати її короткий заголовок, тобто одним чи декількома словами передати основний зміст цитованого тексту.

Зразок.
                                ПОЕТИЧНИЙ СВІТ В. СИМОНЕНКА


"3 усіх щедрот життя В. Симоненко обирав неспокій, труд душі, боління серця. Він поспішав висловити своє ставлення до світу, ...категорично проголосити своє "за» і "проти", піднести і заперечити, олюднити створюваний світ, бо олюднення — це насамперед визначення позиції, етична оцінка життєвих явищ".
                                          

В. Моренець. На відстані серця. Літературно-критичні статті, нариси, есе.— К.: 1986.— С. 90.

7:

Вільне введення тексту

Домашнє завдання:

1. Прочитайте промову і виконайте завдання

Іван Малкович - письменник, поет, видавець

Промова Івана Малковича на врученні Шевченківської премії 

В середині 1980-х улюбленою розвагою кількох молодих поетів була, зокрема, й така: комусь із "непосвячених" ми цитували певні знакові рядки і просили відгадати, хто їх написав.

От, наприклад: "Слова дощем позами­вались… І не дощем, і не слова…"  Люди називали і Вінграновського, і ще когось – най­начитаніші припускали, що це Еліот чи Сен-Жон Перс… І як солодко було відкривати їм, що це – Шевченко! І що "Ми восени таки похожі хоч капельку на образ Божий" чи, скажімо, "Готово! Парус розпустили…" – це теж Шевченко.

Ми хвалилися Шевченком, як у тому давньоукраїнському канті: "І Тобою, милий Боже, повсякчас хвалюся".

Як же нам хотілося довести всьому світові, що Шевченко і модерний, і сучасний, адже з нього постійно ліпили тільки селянського романтика і таврувальника панів, понижуючи образ національного генія до постаті бідного кобзаря, що печально пощипує струни кобзи чи бандури.

Тобто: "Читайте "Наймичку" й "Тополю", забудьте "Мертвим і живим", як уїдливо зауважив сучасний поет.  

Біда в тому, що в багатьох шкільних і студентських авдиторіях саме такий образ Шевченка переважає й досі — кріпак і селянський поет-мученик. "Скиньте з Шевченка шапку. Та отого дурного кожуха. Відкрийте в нім академіка. Ще одчайдуха-зуха…" – закли­кав Драч і багато інших поетів впродовж сторіччя.

Але наша українська натура й далі продовжує зациклюватися на образі мученика, затінюючи істинний образ Шевченка-поета, чий "Кобзар" – особливо в часи без­дер­жав­ності – і аж дотепер правив нам за найвищу Конституцію Націо­нального Духу.

Багато поетів страждали і гинули, але небагато давали прихисток у слові цілій нації.

І не випадково уже в наші драматичні дні відважний син древнього вірмен­сько­го народу Сергій Нігоян гине в центрі Києва за ідеали гідності саме з Шевченковими словами на вустах: "Борітеся – поборете!". Не випадково, перекрикуючи той незабутній протестний брязкіт наростаючого бойовиська, молода українська письменниця, стоячи на вершечку барикади на Грушев­ського і показуючи пальцем на янучарів, з убивчою силою проголошуватиме Шевченкове: "Во Іудеї, во дні они, во врем’я Ірода-царя… романські п’яні легіони паскудились…"

Бо справжні Шевченкові смисли в багатьох його творах звучать як важкий, глибокий рок, а не мелясна попса.

Я мрію дожити до тих часів, коли дітям у школі перестануть сльозливо оповідати про горопашного кріпака, який служив безправним, безсловесним попихачем у панів, а змінять парадигму і вестимуть натхненну мову про неймовірного хлопчика, що аж світився великим талантом, який без тата й мами, і без, здава­лося, жодних шансів на успіх, створив сам себе. І це його світіння бачили всі – і той свавільний п’яний дячок, з яким малий Тарас читає псалтиря над померлими, – а читає він найкраще за всіх своїх ровесників — і навіть норовистий Павло Енгельгардт, до якого хлопчик приходить по дозвіл навчатися у хлип­нівського маляра, бо з дитинства любить малювати вояків і коней, це його найбільша пристрасть, і він вперто шукає вчителя. Енгель­гардт швидко збагнув, що йому до рук потрапив справжній скарб, адже Тарас най­дотепні­ший, найспритніший, він усе робить завиграшки, талановито, – кращого за нього не знайти! І він бере хлопця спочатку у Вільно, а потім і в столицю.

А Шевченко тим часом вишколюється в малярстві, і його мистецьке око все помічає. Виявляється, панське життя теж має свої протиріччя. У кожного суспільного стану – своя морока. І, попри зрозумілий класовий антагонізм, Шевченко згодом напише й таке, що в нас нечасто цитували:

Не завидуй багатому:

Багатий не знає
Ні приязні, ні любові —

Він те все наймає…

Практичний нащадок швейцарського роду має свої плани щодо талановитого юнака, тож віддає його аж в 4-річну науку до живо­писця Ширяєва, бо хоче мати свого покоєвого художника. Але пан ніколи не віддав би юнака в науку, якби хлопець так шалено цього не прагнув, якби не горів цим…

А уявіть, який по­­тужний і світлий талант треба було мати, щоб довкола його викупу з кріпацтва і вступу в Ака­­де­мію закрутилися такі імениті люди, як Жуковський, Брюлов і багато інших. Це просто якась нереальна історія!.. Достоту історія про успіх. Хоча, треба чесно визнати: якби більшість з тих людей знали, що допомагають передовсім поету, а не художнику, нічого б такого не сталося.

І дітям, і студентам варто наголошувати, що сильна і дієва мрія відкриває нам усі шляхи, навіть, здавалося б, у найнесприятливішому середовищі, однак для цього треба вперто і каторжно працювати. Тож приклад Шевченка має їх окрилювати, а не вганяти в безнадію. Срібна медаль Академії, академік гравюри, розпис Боль­шого театру, високо­освічений юнак, що має шанс продовжити навчання в Римі, – це все про Шевченка. Його чекає феєричне життя – він бачив, як живуть вищі суспільні прошарки, він умів бути франтом, був улюбленцем веселого творчого това­риства – адже він не тільки художник, а ще й чудово співає, легко віршує…

Але виявляється, що те його внутрішнє світіння, то далеко не абажурне сяйво, то – вогонь правди. Він ані на мить не забуває про своє коріння і про ту не-правду, яка панує на його батьківщині. Шевченко має мужність не записатися в лави прославляльників російського царя, який хай і лівим ґудзиком правої поли, але теж був причетний до його викупу з неволі. Але для генія правда – понад усе. І Шевченко переливає свою правду в поезію, і його слова снуються в такій божистій послідовності, що, змикаючись одне з одним, дають нам вічну, непро­минальну енергію українського духу.

Шевченко розуміє, як ця правда може окошитися на його долі, він знає, що роблять з тими, хто йде супроти – і словом, і дією, як страчений Рилєєв (ось, до речі, чиїм іменем варто було б нази­вати наші вулиці – просто вчитаймося у майже всуціль українські назви творів Рилєєва – "Войнаровський", "Мазепа", "Нали­вайко", "Богдан Хмель­ницький" – більшого українофіла серед російських письмен­ників не було і, мабуть, вже й не буде).

Однак Шевченко не вміє і не хоче кривити душею, у якій клеко­тить праведний гнів і мрія про ідеальну, майже міфічну Україну. І ось його землякам уже й не соромно показатися на люди: дивіться, ми є, бо в часи, коли над слов’янщиною літав Бог-Творець і розсіював зерно геніїв, яке зійшло у Польщі в 1798-му (Міцкевич), у Московії – 1799-го (Пушкін), а в Україні – 1814-го року – про нас не забуто, ми теж присутні у Великому Божому задумі.

Отож і наш з вами святий обов’язок свідчити правду. А правда сьогодні така, що наша держава майже не дбає про українську мову, що все починається й закін­чується велемовними, пустопорожніми фразами. Що нас, носіїв української мови, ще й сьогодні багато хто з наших співгромадян трактує як дивакуватих абори­генів. Що ми ще й досі, як соняшник до сонця, повертаємо голови на почуте українське слово. Що й донині не скасовано горезвісний закон ківалова, який ганьбить цілу націю.

Незрідка в наших зрусифікованих містах до мене підходять на вулицях люди і російською мовою дякують за книги. Але ж книги мої – українські. Тобто люди в такий спосіб дають зрозуміти, що вони за те, щоб їхні діти читали і навчалися українською мовою. У них з різних причин з мовою не склалося, але діти їхні мають її знати й шанувати.

Нарешті мусить бути закон, який захистить право кожного українця отриму­вати всі послуги української мовою – від крамниць і громадських установ — до ґлян­цевих видань, радіостанцій і телебачення, де всі, без винятку, ток-шоу і про­грами повинні вестися державною мовою (за чітко випи­са­ними винятками для крим­ських татарів та кількох інших націо­нальних меншин, які купно тут прожи­ва­ють).

Треба звести до розумного міні­му­му вивіски, писані мовою агресора, а надто ті, зі знущальними назвами на кшталт "Варєнічная Катюша" – так неначе той москаль щодня й щогодини без­честить нашу безталанну Катерину.

Кажуть, що мовний закон може комусь за­шкодити, але це непрада. Шкодить його відсутність. Згадайте, скільки чудо­вих сучасних україн­ських пісень ми відкрили для себе, відколи вступив у дію закон про музичні квоти.

Колись дуже дотепно перефразував Шевченка навічно молодий Назар Гончар. Пишучи про "перевертнів у бузині", він завершив свого вірша Шевчен­ковим рядком, але в іншому написанні: "та соловейко не за тих". І справ­ді, соловейко не за них. Адже відомо, що мова – найважливіший маркер національної самоідентифікації. Може видозмінюватися прапор, герб, і навіть, на превеликий наш жаль, територія, але, як цитувала Леся Українка слова ірландця Томаса Девіса: "Нація повинна боронити свою мову більше, ніж свою територію… Втратити рідну мову і перейняти чужу — се найгірший знак підданства…".

Коли в часи Другої світової Черчилль обговорював зі своїми урядовцями бюджет, і вони хотіли урізати видатки на куль­туру на користь армії, Черчилль обурився:
"А що ж ми тоді будемо захища­ти?" – спитав він.

На жаль, нашим урядовцям далеко до Черчилля. Вони (і не тільки вони) не розуміють, що тільки тут, між цим небом і цією землею, народилися такі слова, як жито, Дніпро, човенце, мрія, і тисячі інших прекрасних слів. І що тут все наладиться лише тоді, коли українська мова лунатиме всюди, коли ми перебу­ватимемо в океані рідної мови.

Можливо, я утопіст, але подібна думка висловлюється в нашому інформаційному просторі дедалі частіше: якщо тут буде українська мова, то в нас буде лад, а якщо ні – тут буде вічний путін, як би він не називався.

Адже сказано: на початку було Слово, яке, як відомо, формує свідо­мість. І з цим сло­вом ми неод­мінно повернемося до самих себе і нарешті повно­кровно з’яви­мося на культурній карті світу.

У моїй скромній книжечці, яку сьогодні удостоєно такої високої відзнаки, є вірш про дивовижну особливість української абетки, яка починається з Ангела, а закінчується Янголом, і вони обидва мовби захищають нашу абетку від А до Я – Ангел і Янгол. Такого нема в жодній мові. Але іноді, на жаль, навіть їхнього захисту замало, бо цей захист повинна гарантувати Українська Держава. І ось коли ми матимемо гідний захист і Мови, і Держави, тоді нарешті

…Буде бито

Царями сіянеє жито!

А люди виростуть. Умруть

Ще незачатії царята…

І на оновленій землі

Врага не буде, супостата.

А буде син, і буде мати,

І будуть люди на землі.

10 березня 2017


2. Зробити в робочих зошитах один із планів поданої промови

АБО

Випишіть три цитати про українську мову з будь-якої художньої або наукової літератури. Скористайтеся поданою вище пам'яткою та зразком оформлення виписки.

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
Рекомендуємо

РМ №13. Конспект прочитаного науково-навчального тексту; тематичні виписки (п).

РМ №13. Конспект прочитаного науково-навчального тексту; тематичні виписки (п).

137

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська мова
8 клас

35 грн

РМ № 17. Тези прочитаної науково-пізнавальної статті

РМ № 17. Тези прочитаної науково-пізнавальної статті

314

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська мова
9 клас

33 грн

РМ. Читання мовчки тексту, аналіз прочитаного, відповіді на запитання за змістом прочитаного, виконання тестових завдань

РМ. Читання мовчки тексту, аналіз прочитаного, відповіді на запитання за	змістом	прочитаного, виконання	тестових завдань

1043

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська мова
5 клас

33 грн

Правила ведення суперечки. Теза й аргументи

Правила ведення суперечки. Теза й аргументи

128

Аватар профіля Перепелиця Любов Вікторівна
Українська мова
10—11 клас та I—II курси

20 грн

Сортування та фільтрація записів. Операції над таблицями.

Сортування та фільтрація записів. Операції над таблицями.

108

Аватар профіля Андрієнко Мар`ян Андрійович
Інформатика
11 клас

25 грн

Схожі уроки

Правопис складних іменників (повторення й поглиблення).

Правопис складних іменників (повторення й поглиблення).

661

Аватар профіля Мірошніченко Леся Миколаївна
Українська мова
6 клас

Розділові знаки в СПР з кількома підрядними

Розділові знаки в СПР з кількома підрядними

824

Аватар профіля Яковець Надія Василівна
Українська мова
9 клас

Розвиток зв"язного мовлення. Есе.

Розвиток зв"язного мовлення. Есе.

504

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська мова
10 клас

Спостерігаю за відмінюванням займенників 3-ої особи

Спостерігаю за відмінюванням займенників 3-ої  особи

388

Аватар профіля Сухорукова Валентина Михайлівна
Українська мова
4 клас

Послідовна підрядність.

Послідовна підрядність.

224

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська мова
9 клас